Első lépések a digitális világban

Az Eurostat 2015-ös adatai szerint a magyar háztartások 76%-a rendelkezik internetkapcsolattal, a 16-74 éves korosztály 72%-a pedig rendszeres felhasználónak számít. Az internetet gyakran használóknak csak kicsivel több mint a fele (53%) keres az interneten tájékoztatást az egészségével kapcsolatban, de ez már így is több millió felhasználót jelent. Nem kérdés tehát, hogy a betegek részéről óriási az igény a megbízható forrásból származó információk iránt, amit a gyógyszerészek sem hagyhatnak figyelmen kívül.

dreamstime_m_18359431

Sokan talán azt gondolják, hogy az online jelenlét megteremtéséhez nagyon sok idő és pénz szükséges, azonban manapság ez már egyáltalán nincs így. Sőt. Számos ingyenes vagy pénzkímélő megoldás létezik, melyek segítségével megtehetjük az első lépéseinket a digitális világban. És ezek egy részéhez még saját honlap sem szükséges.

Bizonyára sok gyógyszertárvezetőt kerestek már meg különböző cégek azzal az ajánlattal, hogy némi ellenszolgáltatás fejében a gyógyszertár felkerülhet egy listára, vagy bekerülhet egy különleges telefonkönyvbe. Míg ezek hasznossága sok esetben erősen kérdéses, addig léteznek hasonló szolgáltatások, melyek valóban ingyenesek és szemmel látható eredményt hozhatnak. Ilyen például a Google Cégem vagy a Bing places for Business.

Ezeket a szolgáltatásokat a nagy keresőóriások azért tartják fenn ingyenesen, hogy a segítségükkel még tovább tudják optimalizálni a találati listáikat. A cégek ingyenesen megadhatják az adataikat, cserébe a felhasználók mindig releváns és naprakész információkat kapnak.

Az ingyenes regisztrációt követően ezeken a felületeken pár kattintással megadhatjuk az összes alapvető információt: a nevet, a címet, telefonszámot, az elektronikus levélcímet és a nyitvatartási időt. Pár szóban bemutathatjuk a gyógyszertárat, esetleg felhívhatjuk a figyelmet néhány különleges szolgáltatásunkra is (például állatgyógyszerek forgalmazása vagy gyógyszerészi gondozás végzése.) A térképes alkalmazás segítségével pontosan megjelölhetjük a gyógyszertár helyét, melynek segítségével a minket kereső betegek könnyebben ránk találhatnak. A szöveges leírás mellett akár fényképeket vagy videókat is megoszthatunk magunkról.

Amellett, hogy ingyenesen kapunk egy olyan felületet, ahol könnyen és áttekinthetően megadhatjuk az adatainkat, ezeknek a szolgáltatásoknak van még egy másik hatalmas előnye is. A keresőmotorok nagyon „szeretik” azokat a cégeket vagy üzleteket, akik egy ilyen szolgáltatásba regisztráltak, ezért ha valaki rájuk keres, akkor a találati lista elején hozzák fel őket. Ez azért fontos, mert ha az elérhetőségeink nem szerepelnek a találati lista első két oldalában, akkor igen valószínű, hogy a betegek nem is fognak minket tovább keresni.

A következő, szintén ingyenes lehetőség az interneten történő megjelenésre, ha regisztrálunk egy közösségi portálon. Ez manapság természetesen elsősorban a Facebookot jelenti, de vállalkozó kedvűek bátran kipróbálhatnak más platformokat is: Google+, Twitter, Instagram, stb.

Az előző megoldáshoz hasonlóan a közösségi oldalakon is megadhatjuk az alapvető adatainkat, emellett azonban sok más funkciót is kihasználhatunk. A gyógyszertárunk betegei a követőinkké válhatnak, így rendszeresen meg tudunk velük osztani hasznos információkat:

  • Felhívhatjuk a figyelmüket egy általunk szervezett eseményre vagy rendezvényre.
  • Tájékoztathatjuk őket a rendkívüli nyitvatartási időről például ünnepek idején.
  • Hasznos egészségügyi vagy életmódbeli tanácsokat adhatunk, esetleg megoszthatunk velük ilyen tartalmú cikkeket, bejegyzéseket.
  • Tarthatjuk velük a kapcsolatot az üzenetküldő szolgáltatáson keresztül.
  • Meghirdethetjük az éppen aktuális kedvezményeket és akciókat is.

Arra is figyelnünk kell azonban, hogy a keresőoldalakon történő regisztrációval szemben a közösségi oldalak fenntartása már több munkával jár. Követőink megtartásához ugyanis folyamatos aktivitás szükséges, különben elpártolnak tőlünk, és nem fogjuk tudni az üzeneteinket célba juttatni.

Ha az ingyenes szolgáltatások már nem elegendőek, vagy mindenképpen saját, egyedi arculattal szeretnénk megjelenni, akkor saját honlapra lesz szükségünk. Ennek sikeréhez azonban érdemes néhány szempontot figyelembe venni.

Honlap optimalizálás

Az természetesen elsőrendű szempont, hogy a rólunk szóló adatokat úgy helyezzük el a honlapunkon, hogy betegeink könnyen át tudják tekinteni azokat, és hamar eligazodjanak. De fontos tisztában lennünk azzal is, hogy amelyik weboldal nem jelenik meg a keresők találati listájában, az olyan mintha nem is létezne! A jó találati helyezéshez pedig a keresőmotorok algoritmusainak működését kell figyelembe venni, és annak megfelelően is optimalizálni.

Letöltési sebesség

Bár a szélessávú internet egyre jobban elterjedőben van, azért lehetőleg figyeljünk arra, hogy ne tűzdeljük tele az oldalunkat ultra-HD felbontású képekkel és videókkal, mert ezek nagymértékben megnövelik a letöltési sebességet, ami jelentősen rontja a felhasználói élményt. Az internethasználók jelentős része nem szeret sokat várakozni, ezért ha egy weboldal nem töltődik be néhány másodpercen belül, akkor egyszerűen továbbáll.

Reszponzív megjelenítés

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság részére készített kutatási jelentés szerint évről-évre egyre többen vannak azok, akik nem számítógépen, hanem valamilyen kézi eszközön (okostelefonon vagy tableten) interneteznek. Márpedig a kisebb képernyőkön nem lehet ugyanazt a tartalmat ugyanúgy megjeleníteni, mert a felhasználó számára használhatatlanná válik. Erre szolgálnak a reszponzív honlapok, melyek automatikusan az adott képernyő méretéhez igazítják a megjelenített tartalmakat, így azok továbbra is olvashatóak maradnak.

Elsőre talán kicsit nehéznek tűnik, de ezeket a szempontokat egyetlen honlapban érvényre juttatni már nem is annyira nehéz. Ebben lehetnek a segítségünkre azok az ingyenesen elérhető platformok (például WordPress), melyekkel könnyedén készíthetünk könnyen használható, de mégis esztétikus és modern honlapokat.

Mivel az internet használata egyre inkább a mindennapjaink részévé válik, ezért egyre fontosabb, hogy a gyógyszertárak is erősítsék a jelenlétüket a világhálón. Mint láthattuk, az első lépések megtétele a digitális világban nem is olyan nehéz és költséges, ezért érdemes minél hamarabb belevágni. Emellett ajánljuk mindenkinek a Google Digital Workshopját is, ahol ingyenes oktatóanyagok segítségével még részletesebben mutatják be, hogy milyen eszközök állnak még a rendelkezésünkre.

  • Kíváncsi lennék, hogy vajon a magyar gyógyszerészek hány százaléka érti a fenti cikket. Ha az ember körülnéz a gyógyszertári honlapok között, sírásra biggyed a szája 🙁

  • HGYSZ

    Ugyanilyen elkeserítőnek látjuk a helyzetet mi is, ezért is született meg ez a bejegyzés. Reméljük, hogy legalább néhányan veszik az üzenetet, és akkor elkezd javulni a helyzet.