Hogyan legyenek naprakészek az officinai tájékoztatások?

A kormányzat tavalyi döntésének következtében idén januárban lezajlott az egészségügyi háttérintézmények megszűntetése és átalakítása. Két héttel ezelőtti bejegyzésünkben az OEP feldarabolását és átalakulását jártuk körbe, a múlt héten pedig az Egészségügyi Nyilvántartási és Képzési Központ (ENKK) megszűnését és annak következményeit vizsgáltuk meg. Ezen a héten az intézményi átalakítások felügyeleti szervekre gyakorolt hatását tekintjük át.

A közforgalmú, fiók- és kézigyógyszertárak, továbbá intézeti gyógyszertárak működési, szolgálati és nyilvántartási rendjéről szóló rendelet alapján az officinában jól látható helyen ki kell függeszteni a felügyeleti szervek, valamint a betegjogok képviseletét ellátó személyek elérhetőségeit. A gyógyszertárak felügyeletét egyszerre látják el a tisztifőgyszerészek, a fogyasztóvédelem munkatársai és a betegjogi képviselők.

Betegjogi képviselők

A tavalyi év végéig a betegjogi képviseletet az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ (OBDK) látta el. Január elsejétől azonban ez a szervezet az Emberi Erőforrások Minisztériumába (EMMI) történő beolvadással teljesen megszűnt. A minisztérium keretei kötött jelenleg önálló szervezeti egységként, Integrált Jogvédelmi Szolgálat néven működik tovább.

A gyógyszertárak officinájában a betegjogok képviseletét ellátó személyek nevét, telefonszámát és elektronikus levelezési címét kell tájékoztatásként jól látható helyre kitenni. Ezeket az adatokat ebben a térképes keresőben lehet a legkönnyebben megtalálni. Mivel az OBDK munkatársait a minisztériumnak át kellett vennie, ezért nem valószínű, hogy a betegjogi képviselő személyében változás történt volna, de azért nem árt leellenőrizni.

Fogyasztóvédelem

A fogyasztóvédelem működése a betegjogi képviseletekhez képest sokkal jelentősebb mértékben módosult.

2016 végéig a megyei kormányhivatalok voltak felelősek az elsőfokú fogyasztóvédelmi hatósági feladatok ellátásáért. Felettük a szakmai irányító és a másodfokú hatóság szerepét a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) látta el. Ez a korántsem egyszerű struktúra az átalakításokkal tovább bonyolódott.

Idén januártól ugyanis a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság teljesen megszűnt, és beolvadt a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumba (NFM). Az átalakítás után minisztériumon belül a fogyasztóvédelemért és infokommunikációsért felelős államtitkárság lesz a felelős a stratégiai feladatok ellátásáért. Ilyen feladat például az ellenőrzések szakmai felügyelete, a két fogyasztóvédelmi laboratórium felügyelete, továbbá a magyarországi Európai Fogyasztói Központot működtetése.

A fogyasztók 2017-től a panaszaikkal elsőfokon a megyei kormányhivatalok helyett a területileg illetékes járási hivatalokhoz fordulhatnak. Ezekből összesen 197 van az országban, melyek elérhetőségeit ezen a honlapon lehet megtalálni.

Természetesen adja magát, hogy másodfokú hatóságként azok a megyei kormányhivatalok járjanak el, akik eddig az elsőfokú hatóság szerepét töltötték be. Ez azonban nem így alakult. A járási kormányhivatalok felügyeleti szerve országos illetékességgel a Pest Megyei Kormányhivatal lett.

Tisztifőgyógyszerészek

Az Országos Gyógyszerészeti- és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI) azon kevés háttérintézmények közé tartozik, melyek szerencsésen megúszták az átalakításokat. Ennek következtében változatlanul a tisztifőgyógyszerészek látják el a gyógyszertárak gyógyszerellátással kapcsolatos szakmai felügyeletét.

A felügyeleti szerv ugyan változatlan maradt, azonban a vezetők személyében történtek változások. Ahogy arról korábban beszámoltunk, októbertől dr. Mike László lett az új országos tisztifőgyógyszerész, emellett több régióban is új vezető irányítja a hatósági ügyintézést. Ezen az oldalon érdemes ellenőrizni az adatokat, hogy biztosan a megfelelő nevek és elérhetőségek kerüljenek ki az officinába.