Karácsonyi csomag az egészségügynek

Az idei utolsó ülésnapján fogadta el az Országgyűlés az őszi egészségügyi salátatörvényt, mely várhatóan a következő napokban a Magyar Közlönyben is megjelenik majd. Mivel a módosítások egy része már jövő év elejétől hatályos lesz, már most érdemes vetni egy pillantást arra, hogy milyen változások várhatóak a gyógyszerellátás területén.

Elektronikus Egészségügyi Szolgáltató Tér (EESZT)

Az egyik legjelentősebb módosítás az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló törvényt érinti, ugyanis ebben kerültek meghatározásra az EESZT-vel működéséhez köthető alapvető előírások. Az elektronikus vények alkalmazásával kapcsolatban az alábbi előírásokat tartalmazza a salátatörvény:

  • Minden gyógyszertárnak kötelező lesz kapcsolódnia az EESZT-hez. Az OGYÉI a működési engedéllyel rendelkező gyógyszertárak és a személyi jogos gyógyszertárvezetők listáját hozzáférhetővé teszi az EESZT-t működtető ÁEEK-nak.
  • A gyógyszertárak mellett azoknak az egészségügyi dolgozóknak is kötelező lesz regisztrálniuk, akik expediálni szeretnének majd. A megfelelő jogosultságokat az ÁEEK minden esetben az ENKK által vezetett működési nyilvántartás alapján fogja ellenőrizni.
  • Az elektronikus vényeket is öt évig kell majd megőrizni, amiért az ÁEEK lesz a felelős. Ez idő alatt az általuk expediált elektronikus vényekhez a gyógyszertárak is hozzáférhetnek majd.
  • Az orvos a beteg kérésére az elektronikus vény felírását követően elektronikus vagy papír alapú igazolást állít ki a felírt készítményekről. Az elektronikus vényeket vagy a kiadott igazolás segítségével, vagy a TAJ szám alapján történő azonosítást követően lehet majd kiváltani. 2017. március 1-ig az igazolást minden esetben ki kell állítani.

Gyógyszertári minőségbiztosítás

Az egészségügyről szóló törvény rendelkezéseinek megfelelően az egészségügyi szolgáltatóknak eddig is kellett minőségbiztosítási rendszert működtetniük. Jövő év elejétől azonban részletesebben is meghatározza majd a jogszabály, hogy pontosan mit kell tartalmaznia ennek a rendszernek:

  • a betegellátási és háttérfolyamatok biztonságos, eredményes és hatékony szabályozását és működtetését,
  • a szükséges erőforrásokkal való hatékony gazdálkodás biztosítását,
  • az egészségügyi és működési dokumentumok kezelési rendjének kialakítását és működtetését,
  • a felelősségi szintek és hatáskörök meghatározását és gyakorlati alkalmazását,
  • a panaszok szabályozott kezelését,
  • a betegoktatás és tájékoztatás rendjének kialakítását és alkalmazását,
  • az elégedettségi vizsgálatok kialakítását és alkalmazását,
  • a kommunikációs irányok és módszerek meghatározását és gyakorlati alkalmazását,
  • a szakmai irányelvek alkalmazásának, bevezetésének rendjét és a helyi szakmai ellátást szabályozó dokumentumok kialakítását és gyakorlati alkalmazását,
  • a betegbiztonsággal összefüggő kockázatok, a nemkívánatos események áttekintését, elemzését, értékelését és a megelőző intézkedések megfogalmazását,
  • szakmai mutatók meghatározását és alkalmazását,
  • az előző pontokban foglaltak rendszeres nyomon követését és értékelését, valamint a szükséges javító intézkedések megfogalmazását.

Gyógyászati-segédeszközök forgalmazása

dreamstime_m_50541999

Egy korábbi blogbejegyzésünkben már beszámoltunk arról, hogy az egészségügyi kormányzat 2016. január elsejétől jelentősen átalakította volna a gyógyászati segédeszközök forgalmazásának szabályait. Az elképzelés lényege az volt, hogy a társadalombiztosítási támogatással kiadott eszközöket csak a forgalomba hozóktól lehetett volna beszerezni, lényegében a nagykereskedelem kiiktatásával. A módosítás bevezetése ellen a HGYSZ-szel együtt több szakmai szervezet is tiltakozott, melynek hatására még a hatályba lépés előtt ismét módosultak a rendelkezések.

Az új előírások szerint a támogatott gyógyászati segédeszközt vagy a forgalomba hozótól közvetlenül, vagy olyan nagykereskedéstől lehet beszerezni, aki megfelelő áruátvételi bizonylattal igazolni tudja, hogy az adott eszköz a forgalomba hozótól származik. Az új szabályozás nem január elsejétől, hanem április elsejétől lép életbe, és a korábban beszerzett eszközöket igazolás nélkül is el lehet adni támogatással.

A most elfogadott módosítás következtében a gyógyszertárak napi gyakorlatában az egyetlen változás várhatóan az lesz, hogy eggyel több dokumentációt kell gyűjteni, és előkereshető módon tárolni.

Gyógyszertári ügyelet szabályozása

A szakmai szervezetek évek óta hangoztatják azon véleményüket az egészségügyi kormányzat felé, mely szerint gondoskodni kellene a gyógyszertári ügyelet megfelelő szabályozásáról és finanszírozásáról. Emellett idén júliusban az alapvető jogok biztosa, Székely László is nyilvánosságra hozta a jelentését, melyben javasolta a rendeleti szintű helyett a törvényi szintű szabályozás bevezetését.

Az egészségügyi salátatörvény rendelkezései alapján a gyógyszertári ügyelettel kapcsolatos alapvető rendelkezéseket január elsejétől a gyógyszergazdaságossági törvényben (Gyftv.) határozzák meg. A szabályozás nagyrészt megegyezik a jelenlegivel, az egyetlen lényeges eltérés az lesz, hogy ezentúl nem a 41/2007. (IX. 19.) EüM rendelet tartalmazza azokat.

A Gyftv. ügyelettel kapcsolatos módosításai:

  • A szolgálati rend, az ügyelet és a készenlét fogalmát ezentúl a Gyftv. tartalmazza majd.
  • A szolgálati rendet az egészségügyi államigazgatási szerv a gyógyszertár működtetőjének és a személyi jogos gyógyszerészének javaslata alapján a működési engedélyben határozza meg.
  • A nyitvatartási idő megállapításánál az adott településen vagy településrészen működő egészségügyi szolgáltatók szolgálati rendjét kell figyelembe venni.
  • Ügyelet és készenlét teljesítésére csak közforgalmú gyógyszertár és közvetlen lakossági gyógyszerellátást is biztosító intézeti gyógyszertár kötelezhető.
  • Az ügyeleti és készenléti idő megállapításánál az adott településen vagy településrészen működő egészségügyi szolgáltatók elérhetőségét, az orvosi ügyelet helyét és idejét, az ellátandó lakosságszámot, továbbá a gyógyszertár közfinanszírozott gyógyszerek forgalmazásából származó árréstömegét kell figyelembe venni.
  • Az ügyelet és készenlét megállapítására irányuló eljárás hivatalból is indulhat, és az erről rendelkező határozat fellebbezésre való tekintet nélkül végrehajtható.
  • A gyógyszertár működtetője a személyi jogos gyógyszerész egyetértése nélkül nem dönthet a szolgálati renddel kapcsolatos kérdésekben.

A gyógyszertári ügyelettel kapcsolatos törvényi szabályozás problémáival ebben a bejegyzésben foglalkoztunk részletesebben.

Kisebb jelentőségű módosítás a Gyftv-ben, mely szerint a magisztrális gyógyszerek készítése a gyógyszertár definíciójából a közvetlen lakossági gyógyszerellátás meghatározásába került át.

A köztársasági elnök aláírására váró salátatörvény teljes szövege az Országgyűlés honlapján érhető el.

  • Zalán

    Korrekt összefoglaló!