Több milliárd forintos kiesés a patika szektorban a forgalmazható termékek folyamatos szűkülése miatt

Budapest, 2013. július 29. – A Hálózati Gyógyszertárak Szövetsége (HGYSZ) számítása szerint éves szinten több milliárd forint kiesést okoz a magyar gyógyszertáraknak a patikákban forgalmazható termékek körének folyamatos szűkülése, valamint az, hogy ezzel párhuzamosan olyan egészségmegőrzéssel kapcsolatos termékkel bővül a hipermarketek és drogériák kínálata, amelyek nem forgalmazhatóak patikákban. A HGYSZ olyan javaslatokat fogalmazott meg a problémával kapcsolatban, melyek jelentős állami beavatkozás nélkül segítenék a patikaszektor fenntartható működését. A Szövetség ezeket a javaslatokat eljutatta az illetékes szervekhez.

A hazai gyógyszertárak működtetése és fenntartása évről évre egyre nehezebb. Az elmúlt években nemcsak a vaklicitek okoztak jelentős árrés tömeg kiesést – ami havi szinten 400-450 ezer forintot jelent patikánként -, de a gyógyszertárak forgalmát komoly mértékben rontotta az is, hogy az elmúlt évtizedben folyamatosan szűkült a patikában forgalmazható termékek köre.

Mivel a jelenlegi környezetben a gyógyszertárak működtetése nem fenntartható, olyan megoldásra van szükség, amely hosszútávon biztosítani tudja a patikapiac versenyképes működését és ezzel együtt a biztonságos gyógyszerellátást. A HGYSZ úgy látja, hogy ezt a célt olyan termékek forgalmazásának engedélyezésével lehet hatékonyan elérni, amelyek árrése nincs szabályozva, de szorosan kapcsolódnak az egészségmegőrzéshez és higiéniához.

Dr. Zlinszky János, a HGYSZ alelnöke a következőket mondta:

„Az OTC termékek patikán kívüli forgalmazása éves szinten körülbelül 300 millió forint árrés tömeg kiesést okoz az ágazatnak; a speciális étrendekhez szükséges élelmiszerek, mint például a hipoallergén, glutén- és laktózmentes élelmiszerek évente több milliárd forint bevételt jelentenek a hipermarketeknek és drogériáknak, miközben ezek az egészségmegőrzéshez szorosan kapcsolódó termékek a patikákban, ahol a szaktudás is rendelkezésre áll nem forgalmazhatók. A HGYSZ úgy véli, hogy a gyógyszertárakban elérhető termékek körének megfelelő meghatározása, a marketingszabályok egységesítése és egyértelművé tétele, valamint az egészségmegőrzéssel kapcsolatos termékek gyógyszertáron kívüli forgalmazásának szigorítása kedvező körülményeket teremtene egy fenntartható gyógyszertár piac megalapozásához, mindezt jelentős állami beavatkozás nélkül.”

A HÁLÓZATI GYÓGYSZERTÁRAK SZÖVETSÉGÉNEK JAVASLATAI:

  • A HGYSZ azt javasolja, hogy a gyógyszertárakban minden olyan termék árusítható legyen, amely az egészségmegőrzéssel, higiéniával és egészségápolással összefüggésbe hozható.
  • Az egyéb, egészségmegőrzéssel kapcsolatos termékek árusításának szigorítása szükséges a gyógyszertáron kívüli forgalmazás esetében, a gyógyszerészi felügyelet és tanácsadás biztosításának hiányában.
  • Az állam és a gyógyszerészi szakmai szervezetek szervezésében állami támogatással kampány indítása a gyógyszerészi szakma mellett, ösztönözve így a lakosságot, hogy az egészségmegőrzéssel kapcsolatos termékeket a gyógyszertárakból szerezzék be.
  • Állatgyógyászati termékek árusítása ne engedélyköteles, hanem bejelentés-köteles tevékenység legyen. Jelenleg forgalmazhatóak az állatgyógyászati termékek gyógyszertárakban, de az adminisztratív terhek és az engedélyeztetési eljárás nehézségei miatt sokan nem élnek a lehetőséggel.
  • OTC termékeket csak gyógyszertárakban, gyógyszerészi tanácsadás biztosítása mellett lehessen forgalmazni.
  • A marketingszabályok egyértelműsítése a gyógyszer-gazdaságossági törvényben, mivel a biztonságos és gazdaságos gyógyszer- és gyógyászati segédeszköz-ellátás, valamint a gyógyszerforgalmazás általános szabályairól szóló 2006. évi XCVIII. törvény nem határozza meg egyértelműen a gyógyszertárakban alkalmazható marketing-tevékenységeket, azonban a szabályok be nem tartása szigorú szankciókat vonhat maga után. A gyógyszertárak többsége ezért nem indít akciókat és nem vezet be kedvezményeket.
  • A drogériákat és hipermarketeket nem köti hasonlóan szigorú rendelkezés marketingtevékenységekkel kapcsolatban. A HGYSZ ezért azt javasolja, hogygyógyszertárak is nyújthassanak olyan kedvezményeket, akciókat, amelyeket a hasonló termékeket forgalmazó üzletek.