Már több mint fél év eltelt az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) és az elektronikus vény tavaly novemberi elindítása óta. Az elmúlt időszak sok kihívást tartogatott, és jelentős változást hozott a gyógyszertárak életébe. Dr. Nagy Gábor személyi jogos gyógyszerésszel, a budapesti Kafarnaum Gyógyszertár vezetőjével az átállással kapcsolatos tapasztalatairól beszélgettünk.
Mennyire lehetett hatékonyan felkészülni az átállásra?
Úgy gondolom, hogy az EESZT regisztrációval kapcsolatban elég jó tájékoztatást kapott a szakma a teendőket illetőleg. Amennyiben az ember figyelmesen elolvasta a témába vágó anyagokat és ismertetőket, majd ezek után szépen sorba rendezte az elvégzendő feladatokat, illetve ezeket időben elkezdte, akkor ez nem jelenthetett gondot. 2017 szeptember elején az ÁEEK szakemberei is tartottak egy nagyon hasznos és átfogó előadást, ahol a gyógyszerész kollégák igen nagy számban voltak jelen. Azonban voltak nehézségek is. Az e-személyi leolvasók kiszállításával például sokat késtek, ezeket szinte az utolsó pillanatban kaptuk meg. Emellett a gyógyszertári rendszergazdai programokat is elég későn frissítették, így nem nagyon tudtuk kipróbálni és megismerni az új funkciókat.
Több mint fél év telt el azóta, hogy a gyógyszertáraknak csatlakoznia kellett az EESZT-hez. Mik voltak a legfőbb tanulságai, tapasztalatai ennek a 8 hónapnak?
Ugyan a rendszer több kezdeti gyermekbetegséggel indult, mindent összevetve most már elmondható, hogy jól működik. Eleinte több problémánk is volt, nagyon lassan kommunikált, sokszor lefagyott. Szerencsére ez mostanra már sokat javult, de ha adódik is technikai probléma, akkor van lehetőségünk kilépni a térből és úgy folytatni az expediálást a felírási igazolások alapján. Ilyen esetekben az adatokat utólag küldjük fel a rendszerbe.
Az elektronikus térrel végzett munka most már gördülékenyebb, a rendszergazda is küldi az értesítést, ha karbantartás vagy technikai probléma miatt nem működik a rendszer. Ilyenkor kifejezetten kérik, hogy ne lépjünk be, és ne használjuk a teret. Ha a rendszer jelzi, hogy helyreállt a kapcsolat, akkor visszalépünk és folytatjuk a munkát.
A rendszer egyik nagy újítása az e-recept bevezetése. Mennyire volt nehéz megszokni?
Az indulást követő napokban nagyon vártuk már az e-recepteket, de sajnos olyan ritka volt, mint a fehér holló. Az év elejére már változott a helyzet, és nálunk a vények fele volt elektronikus. A kollegákkal való beszélgetések alapján ez az arány régiónként változhat.
A betegek hogyan viszonyultak ehhez az új technológiához?
A hozzánk betérő látogatók alapvetően nyitottak a változásra, sokszor kíváncsiságból kérték, hogy TAJ alapon válthassák ki a receptjeiket. Erre szerencsére van lehetőség, ha a beteg a saját receptjeinek kiváltása során bemutatja a TAJ-kártyáját és a személyi igazolványát, valamint a rendszer most már e-személyi igazolványból is ki tudja olvasni a TAJ-számot. Ehhez a funkcióhoz persze a betegnek ismernie kell az e-személyi igazolványához tartozó 6 számjegyű pin kódot.
Milyen problémákat észlelhettek a betegek az e-recepttel kapcsolatban?
Kisebb problémák persze még rendszeresen adódnak. Például vannak olyan betegek, akik azt gondolják, hogy már el sem kell menniük orvoshoz, és így is megkaphatják a gyógyszereiket. Nekik el kell magyaráznunk, hogy az orvosi vizsgálat továbbra is kötelező, és mindenképpen szükség van az orvosra a vények felírásához.
A másik nehéz eset, amikor a beteg tényleg elmegy az orvoshoz, de valamilyen okból nem kap felírási igazolást, csak a térbe küldik fel az adatokat. Ha a beteg maga szeretné kiváltani a gyógyszereit, akkor még meg tudjuk oldani az expediálást a személyigazolvány és a TAJ kártya segítségével. Azonban, ha a beteg rokona vagy ismerőse szeretné megkapni a gyógyszereket, akkor semmit sem tehetünk, csak azt tanácsolhatjuk, hogy vagy menjenek vissza az orvoshoz felírási igazolásért, vagy magának a betegnek kell kiváltania a saját gyógyszereit. Ez utóbbit ágyban fekvő, magatehetetlen betegeknél sajnos sokszor megoldhatatlantam kivitelezni. Ilyenkor nem árt felvenni a kapcsolatot az orvossal is, és felé is jelezni, hogy a felírási igazolást ez év végéig kötelező kiállítania.
Felmerültek más problémák is gyógyszerek kiváltásával kapcsolatban?
Sajnos olyan esetünk is volt, amikor a beteg TAJ alapon akarta kiváltani a gyógyszereket, viszont az expediáló semmilyen vényt nem talált a térben. Nem egyszer ilyenkor a beteg a gyógyszertárat teszi felelőssé azért, hogy biztos nem értünk a rendszerhez, és azért nem látjuk a vényeit. Természetesen mindig megpróbáljuk elmondani, hogy tényleg nincs fenn semmilyen adat a térben, de ez érdemben nem sokat segít. Sokat segítene, ha a betegek már képesek lennének rutinszerűen megnézni a felírt gyógyszereiket a térben a lakossági portálon keresztül. Amíg ez nem terjed el, addig ismételten csak az orvoshoz tudjuk visszairányítani őket.
Az is problémát jelenthet, hogy más adatokat tartalmaz a felírási igazolás, mint a térben lévő e-recept. Ezt a hibát a napi munka közben sokszor észre sem veszi az ember, nagyon nehéz kiszűrni expediálás közben. Általában ilyenkor a beteg rosszabbul jár, mert például hiába van rajta a felírási igazoláson, hogy 90 napra látta el a beteget az orvos, ha az e-recepten csak 30 nap van megjelölve. Mivel az elszámolás alapja az elektronikus vény, ezért egy havi adagnál több gyógyszert kiadni nem lehet. Értelemszerűen ebben a helyzetben a betegnek ismét csak hamarabb kell felkeresnie a kezelőorvosát, mint ahogy eredetileg tervezte.
Sokszor előfordul, hogy a gyógyszertárba betérő vásárló nem saját gyógyszert akar kiváltani. Az e-recepttel ez mennyire jelent problémát?
Ilyenkor mindig azt szoktuk javasolni, hogy a kiváltó személy mindenképpen hozza magával a felírási igazolást. Jövőre már kicsit nehezebb lesz, mivel 2019. január 1-től az orvosnak már nem kell felírási igazolást nyomtatnia. Emiatt nagyon sokan már előre félnek attól, hogyan fogják jövőre a családtagjaik, ismerőseik részére kiváltani a gyógyszereket. Meg szoktuk nyugtatni a vevőket és a betegeket is, hogy ilyen problémás esetekben kérésre ugyanúgy kaphatnak majd felírási igazolást és akkor nem lesz gond a gyógyszerek kiváltásával.
Miben segíti a gyógyszerészek munkáját az e-recept bevezetése?
Az idén még kötelező az orvosoknak felírási igazolást kiállítania, és amikor ezek alapján expediálunk, akkor elmondhatjuk, hogy sokkal gyorsabban megy, mint régebben. Ráadásul a manuális adatrögzítéshez képest sokkal kisebb a téves adatbevitel miatti hiba lehetősége. Az is gyorsítja a folyamatot, hogy amikor TAJ szám alapján expediálunk, akkor lényegében már csak egyetlen számot kell beírnunk a gépbe. E-személyi igazolvány esetében még ennél is gyorsabb, hiszen a rendszer közvetlenül a beteg E-személyi igazolványából olvassa ki az adatot. A TAJ szám bevitele után a rendszerben rögtön látjuk a beteg összes térben lévő orvos által rögzített gyógyszerét. A beteggel történt egyeztetés után a kért gyógyszereket pár gombnyomás után a térből kiadjuk, ami szintén nagyon gyorsan történik. Fontos lépés, amit nem szabad elfelejteni, hogy a beteggel írassuk alá a kiadási igazolást, melyet meg kell őriznie a gyógyszertárnak. Az e-recept esetében csak ezzel lehet igazolni a gyógyszerkiadást.
Zökkenőmentesen zajlik az elektronikus vények után a támogatás elszámolása?
Nálunk még nem fordult elő ugyan, de hallottunk olyan esetről, hogy betegek ugyanazt az elektronikus vényt több helyen is kiváltották. Az egyik gyógyszertárban a TAJ szám alapján vásárolják meg a gyógyszereiket, majd betérnek egy másik gyógyszertárba, ahol pedig a kiadási igazolás alapján adják ki azokat. A gyakorlatban ez akkor történhet meg, ha az expediálás a felírási igazolás alapján történik, és a gyógyszertárnak nincs kapcsolata az elektronikus térrel. Így nincs lehetőség az elektronikus vény státuszának ellenőrzésére, és csak az elszámolásnál bukik ki az egyezés. Ezzel kapcsolatban azt a felvilágosítást kaptuk, hogy a NEAK a támogatást egyik gyógyszertártól sem vonja le, mivel mind a két gyógyszertár szabályosan járt el. Viszont azt is hallottuk, hogy volt olyan gyógyszertár, aki ennek ellenére sem kapta meg a támogatást.
Összességében elmondhatjuk, hogy a rendszer még nem teljesen hibátlan, de folyamatosan dolgoznak azon, hogy egyre használhatóbb legyen. Reméljük, hogy az átmeneti időszak után már minden stabilan fog működni.
Dr. Nagy Gábor 1999-ben végzett Budapesten, húga szintén gyógyszerész. Gyógyszerhatástan szakvizsgáját 2004-ben szerezte meg Budapesten. 2007-től a budapesti Kafarnaum Gyógyszertár személyi jogos vezetője. 2011-2015-ig a Magyar Gyógyszerészi Kamara Budapesti Szervezete Etikai Bizottságának elnöke. Egy kislány édesapja.