E-recept és alprazolam tartalmú gyógyszerek: változások január elsejével

Ahhoz már hozzászokhattunk, hogy szinte minden év kezdetekor kisebb-nagyobb jogszabályváltozások jelennek meg a gyógyszerellátással kapcsolatban, amelyek hatással vannak a munkánkra is. Természetesen így volt ez az idén is, ezért az alábbiakban megpróbáltuk összefoglalni a legfontosabb változásokat, amelyekre oda kell figyelnünk a mindennapok során. 

E-recepttel kapcsolatos változások

Tavaly év végén mutattuk be azt a salátarendeletet, mely több e-recepttel kapcsolatos változás bevezetését halasztotta el az év elejéről. Ezek alapján például az orvosnak még fél évig a NEAK vényre kell nyomtatnia a felírási igazolást, és még ugyanennyi ideig le is kell pecsételnie és alá is kell írnia azt. Azonban nem minden határidőt hosszabbítottak meg, így  két nagyon fontos előírás is megváltozott január elsejétől a 44/2004. (IV. 28.) ESzCsM rendeletben.

Az egyik, hogy az elektronikus vények felírásakor már nem kötelező minden alkalommal egyidejűleg felírási igazolást kiállítani. Ezzel nagy lépést teszünk meg a kizárólag elektronikus vénykiváltás felé. Természetesen továbbra is kötelező lesz papír alapú felírási igazolást készíteni, ha a beteg azt kéri, vagy 14 éven aluli gyerek részére írnak fel gyógyszert. Emellett aláírást és bélyegzőlenyomatot is tartalmazó felírási igazolást kell kiadni az orvosnak akkor, ha nem TAJ számra rendeli az elektronikus vényt, hanem valamilyen más okmányszámra.

Ezzel a változással kapcsolatban érdemes felhívni a betegek figyelmét arra, hogy ha nem saját maguk szeretnék kiváltani a gyógyszereiket, akkor mindenképpen kérjenek felírási igazolást a felíró orvostól. Jelenleg a felírási igazolás az egyetlen lehetséges eszköz arra, hogy más számára elektronikus vényt váltsunk ki. A meghatalmazáson alapuló rendszerhez nem jelentek meg a szükséges rendeletek, így annak bevezetésére egyelőre még várni kell.

Az EESZT indulásánál az eredeti elképzelések szerint egy év elegendő idő lett volna a rendszer kezdeti problémáinak orvoslásához. Ennek megfelelően az e-recepthez kapcsolódó átmeneti szabályokra csak 2018 végéig lett volna szükség. Végül ez nem volt elegendő, ezért a rendszer „éles” indulását 2020 január elsejére tették át. 

Az éles indulás ebben az esetben azt jelenti, hogy a gyógyszertár az e-recept adatait minden alkalommal az EESZT-ből tölti le, és a felírási igazolás adatai alapján nem expediálhat. Ha a tér valamilyen okból elérhetetlen, akkor a felírt gyógyszert nem lehet kiadni akkor sem, ha a beteg egyébként rendelkezik papír alapú felírási igazolással.

Értelemszerűen – a gyógyszerellátás biztonsága érdekében – ezt a szabályt csak akkor lehet teljeskörűen alkalmazni, ha az EESZT folyamatosan elérhető. Bármilyen leállás a szolgáltatásban azt jelentené, hogy a betegek nem kaphatják meg a nekik szükséges gyógyszereket.

Sajnálatos módon mindjárt az új év elején jelentős problémák adódtak az elektronikus egészségügyi szolgáltatási tér működésében, ami hatalmas kihívás elé állította a gyógyszertárakat. Ezzel kapcsolatban később a Magyar Gyógyszerészi Kamara is kiadott egy tájékoztatást. Nagyon reméljük, hogy a rendszer fejlesztésével és a jogszabályi rendelkezések módosításával a jövőben nem áll elő még egyszer ez a helyzet.

 


Alprazolam tartalmú készítmények beszerzése

Szintén január elsejével lépett életbe a a kábítószerekkel és pszichotróp anyagokkal, valamint az új pszichoaktív anyagokkal végezhető tevékenységekről, valamint ezen anyagok jegyzékre vételéről és jegyzékeinek módosításáról szóló 66/2012. (IV. 2.) Korm. rendelet egyik módosítása is, mely az alprazolam tartalmú készítmények beszerzésével kapcsolatos és a Magyar Közlöny 216. számában jelent meg 2019. december 23-án. 

A 347/2019. (XII. 23.) Korm. rendelet 14. § g) pontja alapján az alprazolam tartalmú készítmények megrendelése, átadása, átvétele és belföldi szállítása során az eddig is jól ismert öt példányos OGYÉI megrendelőtömböt kell alkalmazni. Ha a nagykereskedőknek szeretnénk árut visszaküldeni, akkor ugyanúgy ezt a nyomtatványt kell alkalmazni majd.

Ez mindenképpen hátrányosan érinti a gyógyszertárakat és a nagykereskedőket is, hiszen az eddigiekhez képest sokkal nagyobb volument tesz majd ki azoknak a gyógyszereknek a köre, melyeket extra adminisztrációval kell megrendelniük és kiszállítaniuk. Ez minden bizonnyal kihatással lesz a beszerzés sebességére és a készletezésre is.

Ugyanakkor a fokozottan ellenőrzött szerek rendelésének és kiadásának szabályait tartalmazó 43/2005. (X. 15.) EüM rendelet nem változott az új év kezdetével. Tehát a betegek részére ugyanúgy kell kiszolgáltatni a gyógyszereket, mint eddig, itt nincs további kötelezettség vagy változás.

Mint minden alkalommal, most is ki kell hangsúlyoznunk, hogy ez a felsorolás sem lehet teljes értékű, és nem mutat be minden változást. Ezért azt ajánljuk mindenkinek, hogy saját maga is alaposan nézze át a munkája során használt jogszabályi rendelkezéseket, hogy időben fel tudjon készülni a változásokra.