Fontos teendők és figyelmeztetések az OGYÉI-vel kapcsolatban

2015. március elsejétől új szervezet látja el a gyógyszerellátás szakmai felügyeletét. Ez a változás minden közforgalmú és fiókgyógyszertárat érint, a közeljövőben leginkább azokat, amelyeknek valamilyen ügye jelenleg is folyamatban van, vagy a közeljövőben indul az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézetnél (OGYÉI). Ebben a blogbejegyzésben azokra a teendőkre és információkra szeretnénk felhívni a figyelmet, amelyek fontosak lehetnek a következő hetekben.

Kezdjük azzal a feladattal, amit mindenkinek el kell végeznie. A gyógyszertárak nyitva tartásáról és működési rendjéről szóló rendelet alapján az officinában jól látható helyen ki kell függeszteni a felügyeleti szervek elérhetőségeit. Február végéig ez a felügyeleti szerv az Országos Tisztifőorvosi Hivatal volt, azonban március elsejétől kezdve már az OGYÉI látja el ezt a feladatot. Bár az átszervezés több szervezetet is érint, érdemi információt az átalakulásokról a bejegyzés publikálásának időpontjában mindössze az OGYI honlapján találtunk, így ez alapján vagyunk kénytelenek tájékozódni. A honlap szerint az új szervezet székhelye a 1051 Budapest, Zrínyi utca 3. szám alatti címen található, de más hivatalos elérhetőséget (például telefonszám és email-cím) egyelőre nem adtak meg. Hivatalosan a korábbi megyei tisztifőgyógyszerészek elérhetőségét sem tették még közzé, de az erről szóló tájékoztatás még megtalálható az ÁNTSZ honlapján.

Mivel az élet attól nem áll meg, hogy egy egészségügyi háttérintézményt igencsak rövid idő alatt átszerveznek, előbb-utóbb minden gyógyszertárnak lesz olyan esete, mikor kérelemmel vagy bejelentéssel kell a felügyelethez fordulnia. Ezekhez mintákat és tájékoztatásokat egyelőre még szintén az ÁNTSZ honlapján találhatunk. Míg a bejelentések megküldése viszonylag egyszerű folyamat, és nem igényel érdemi ügyintézést, addig a kérelmek benyújtása előtt különösen körültekintőnek kell lennünk. Mindaddig, amíg teljes egészében fel nem áll az új szervezet, és meg nem születnek bizonyos új jogszabályok, addig minden egyes esetben célszerű alaposan tájékozódni az ügyintézésről.

Általánosságban elmondható, hogy ha jogszabály nem mentesít minket ez alól, akkor minden eljárásért illetéket vagy igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni. Az illetékek mértékét az illetékekről szóló törvény határozza meg, míg az igazgatási szolgáltatási díj mértékét eddig az 1/2009. (I. 30.) EüM rendeletben találhattuk. Ez utóbbi azonban csak az ÁNTSZ-re vonatkozik, ezért már nem alkalmazható az OGYÉI-re. Ennek az a következménye, hogy mindaddig, amíg meg nem jelenik az új rendelet az igazgatási szolgáltatási díjakról, addig minden egyes kérelem benyújtása esetén az általános tételű eljárási illetéket kell megfizetni, amely az illetékekről szóló törvény alapján jelenleg 3 000 forint. Persze mindez nagy könnyebbséget is jelenthet a gyógyszertáraknak, mivel a 30 000 forintos díj helyett csak a tizedék kell megfizetniük, ha módosítani akarják a működési engedélyüket. Márpedig erre mostanában tömegével sor kerülhet a vasárnapi boltbezárások következtében. Ez a könnyítés azonban megszűnik, ahogy megjelenik az új rendelet az új díjakkal. Ennek a pontos időpontjáról azonban a mai napig semmilyen információval nem rendelkezünk.

Az OGYI honlapjához hasonlóan mi is felhívjuk mindenki figyelmét arra, hogy ne utaljon semmilyen összeget a korábban megszokott OTH által használt bankszámlaszámra, mert az új hatóság már nem fogja tudni azt figyelembe venni. Természetesen van rá mód, hogy a rossz helyre utalt pénzt visszakapjuk, de ez sok idővel és utánajárással jár.

A fizetendő díjak és illetékek mértékéhez hasonlóan fontos az is, hogy milyen címre nyújtjuk be a bejelentéseinket és kérelmeinket. Jogszabály szerint az érdemi ügyintézés csak az után kezdődhet meg, ha a kérelem megérkezik a megfelelő hatáskörrel és illetékességgel rendelkező hatósághoz. Mivel az OGYÉI jelenleg csak egy hivatalos elérhetőséggel rendelkezik, ezért hivatalos ügyintézéshez is célszerű ezt használnunk, ha biztosra akarunk menni. Mint mindig, mielőtt bármit teszünk, ebben az esetben is ajánlott megkeresni az ügyeinkben korábban eljáró tisztifőgyógyszerészeket pontos iránymutatásért.

Reméljük, hogy az idő előrehaladtával hamarosan többet fogunk tudni arról, hogy a szervezeti átalakulást követően hogyan történik majd az érdemi ügyintézés, de addig is mindenkinek azt javasoljuk, hogy bejelentés megtétele és kérelem benyújtása előtt mindenképpen tájékozódjon.