Összefoglaló a koronavírus járvánnyal kapcsolatos tudnivalókról gyógyszertárak részére 1. rész

A szerdai Magyar Közlönyben jelent meg a 40/2020. (III. 11.) Korm. rendelet, melynek értelmében a kormány a magyar állampolgárok egészségének és életének megóvása érdekében Magyarország egész területére veszélyhelyzetet hirdet ki. Az azóta eltelt időszakban számos rendelkezés jelent meg a gyógyszerellátással kapcsolatban, melyeket ebben a bejegyzésben foglalunk össze.

Külföldre utazási tilalom

A járványügyi veszélyhelyzettel kapcsolatos első jogszabály szintén a szerdai Magyar Közlönyben jelent meg.  A 41/2020. (III. 11.) Korm. rendelet előírásai közül a gyógyszertárak szempontjából a 6. § (1) bekezdése a legfontosabb, mely szerint az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény szerinti egészségügyi dolgozók Magyarország területét csak az ágazat irányításáért felelős miniszter külön engedélyével hagyhatják el.

Az egészségügyről szóló törvény szerint egészségügyi dolgozó:

  • az orvos, a fogorvos, a gyógyszerész,
  • az egyéb felsőfokú egészségügyi szakképesítéssel rendelkező személy,
  • az egészségügyi szakképesítéssel rendelkező személy,
  • továbbá az egészségügyi tevékenységben közreműködő egészségügyi szakképesítéssel nem rendelkező személy.

Az egészségügyi szakemberek részéről kérdésként merült fel, hogy ez csak a konkrétan egészségügyben dolgozókat érinti, vagy minden egyes állampolgárt, aki egészségügyi végzettséggel rendelkezik. Az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI) tájékoztatása alapján a korlátozás minden egészségügyi végzettséggel rendelkezőre érvényes, függetlenül attól, hogy jelenleg az egészségügyben dolgozik-e.

Ha valaki mégis egészségügyi dolgozóként szeretne külföldre utazni, akkor annak elektronikus levelet kell írnia az info@emmi.gov.hu címre. Az engedély iránti kérelemben meg kell adni a célországot, lehetőleg a konkrét településsel együtt, valamint az utazás időtartamát és célját is.

A gyógyszerkiadás változásai

Csütörtökön jelent meg a 8/2020. (III. 12.) EMMI rendelet, mely több ponton is módosítja az emberi felhasználásra kerülő gyógyszerek rendeléséről és kiadásáról 44/2004. (IV. 28.) ESzCsM rendelet előírásait. A következő változtatások a mai naptól már hatályosak is.

  • E-recept kiváltása törvényes képviselőnek és meghatalmazottna

Ahogy arról egy korábbi bejegyzésünkben is beszámoltunk, az Országgyűlés tavaly év végén egy törvénymódosítással megteremtette a lehetőségét annak, hogy az elektronikus vényeket meghatalmazással is ki lehessen váltani. Ennek gyakorlati alkalmazásához azonban rendeleti szintű jogalkotásra is szükség lett volna, ami egészen eddig elmaradt.

A rendelet 20/D. § (1) bekezdésének mostani változásával lehetővé válik, hogy a TAJ kártya és a személyazonosításra szolgáló igazolvány (személyi igazolvány, vezetői engedély, útlevél) bemutatásával a törvényes képviselők és a meghatalmazottak részére is ki lehessen adni az elektronikus vényekre a gyógyszereket. A törvényes képviseletet és a meghatalmazásokat a beteg önrendelkezési nyilvántartásában kell rögzíteni, melynek pontos eljárásmenetéről még nem rendelkezünk információkkal.

  • Az EESZT elérhetetlensége esetén felírási igazolásra is kiadható a gyógyszer

Ez év elején törölték az átmeneti szabályok közül azt a rendelkezést, amely lehetővé tette, hogy az Elektronikus Egészségügyi és Szolgáltatási Tér (EESZT) elérhetetlensége esetén az orvos által aláírt és lepecsételt felírási igazolásra is ki lehessen adni a gyógyszereket. A betegek gyógyszerellátásának biztonsága érdekében ezt a lehetőséget ismét megteremtették a rendelet módosításával.

  • Azonnal fel kell küldeni az adatokat az EESZT-be az üzemzavart követően

Bármikor előfordulhat, hogy olyan helyzet áll elő, amikor megszakad a kapcsolat a gyógyszertár és az EESZT között. Ilyen helyzetekben bizonyos feltételek között továbbra is ki lehet adni a gyógyszereket elektronikus vényekre, azonban a szükséges adatokat a kapcsolat helyreállását követően fel kell küldeni a térbe. Erre eddig négy napjuk volt a gyógyszertáraknak, mostantól azonban ezt haladéktalanul meg kell tenniük.

  • Rendkívüli gyógyszerkiadás veszélyhelyzetben

Az emberi erőforrások minisztere a rendelet módosításával lehetővé tette, hogy a kormány által kihirdetett veszélyhelyzetben a betegek gyógyszereit más személyek is könnyebben kiválthassák. Ha más személy számára szeretnénk gyógyszert kiváltani, akkor ehhez alapesetben felírási igazolásra, meghatalmazásra vagy a törvényes képviselet igazolására lenne szükség.

Elrendelt veszélyhelyzet esetén ezek mellett ki lehet adni a gyógyszereket annak is, aki közli a beteg TAJ számát, és hitelt érdemlően igazolja a személyes adatait. A TAJ számot és a személyes adatokat a gyógyszertárban elektronikusan kell rögzíteni.

A rendelet nem jelölte meg, hogy a személyazonosítás melyik törvény alapján történik, és azt sem, hogy a személyes adatok közül melyeket kell rögzíteni. A személyazonosító jel helyébe lépő azonosítási módokról és az azonosító kódok használatáról szóló 1996. évi XX. törvény szerint természetes személyazonosító adat a polgár

  • családi és utóneve, születési családi és utóneve,
  • születési helye,
  • születési ideje és
  • anyja születési családi és utóneve.

Emellett azt is meg kell jegyezzük, hogy a gyógyszerkiadás szabályosságának későbbi ellenőrzésének érdekében célszerű lenne a személyazonosító okmány típusának és számának rögzítése is. Egy esetleges vizsgálat esetén például ezzel tudná igazolni a gyógyszertár, hogy az előírt ellenőrzést elvégezte.

Az azonosító adatok rögzítése adatvédelmi kérdéseket is felvet, ezért szükséges lenne minél hamarabb tisztázni, hogy az ilyen gyógyszerkiadásoknál hogyan jár el megfelelően a gyógyszertár.

A koronavírus járvánnyal kapcsolatos veszélyhelyzetben szinte folyamatosan érkeznek az új információk és feladatok. Ebben a helyzetben nagyon fontos, hogy naprakészek és jól informáltak legyünk a járvány megfékezése érdekében. Ebben mi is igyekszünk segítséget nyújtani a gyógyszertáraknak, ezért a következő bejegyzésünkben az OGYÉI által adott tájékoztatásokat foglaljuk össze.