A málnának még a levele is jótékony hatású lehet

A málna nem tartozik az olcsó gyümölcsök közé, de érdemes bőségesenfogyasztani, amíg terem. Bár tény, hogy “macerás” gyümölcs: már aszüretelése sem könnyű, hiszen fáradságos és kényelmetlen a szúrós ágakközött úgy szedni a szemeket, hogy ne sérüljenek meg, féléretten pedignem lehet leszedni, mert – sok gyümölcstől eltérően – utána már nem érik tovább. Ráadásul a leszüretelt gyümölcs gyorsan romlik, és törékeny is. De megéri a fáradságot, a népi gyógyászat ugyanis a fekete ribizlimellett a málnát és levelét “gyógygyümölcsként”, illetve gyógynövényként tartja számon.

A málnának magas a víz- és a rosttartalma, energiatartalma viszontcsupán 30 kcal/100g. Szénhidrát-tartalma, mely főleg gyümölcscukorból(fruktózból) áll, alacsony, 5,4g/100 g, ezért jól beilleszthető acukorbetegek és fogyókúrázók étrendjébe is. Tisztító gyümölcsnapottartóknak érdemes legalább egy étkezésre málnát fogyasztani.

Sokféle és kiemelkedő mennyiségű vitamin van benne. A legjellemzőbbek a C-vitamin, a niacin, a pantoténsav, a folsav, akarotin, valamint az E- és az A-vitamin. Az ásványi anyagok közülkiemelhető kalcium-, kálium-, magnézium-, cink- és vastartalma.

Alacsony szénhidrát- és magas rosttartalma a népi tapasztalatokszerint segíthet a vércukorszint karbantartásában, a székrekedésmegelőzésében, kezelésében és a magas vérnyomás csökkentésében, valamint előnyösen hathat a szív munkájára és a keringésre. Antioxidáns- ésflavonoid-tartalma révén csökkenti a káros szabadgyökök elszaporodását.

A málnalének a népi gyógyászatban lázcsillapító és a meghűléstenyhítő hatást tulajdonítanak. A középkorban a málnaszirupotimmunerősítőként, valamint hányinger, hányás ellen használták. Akiemésztési panaszok miatt nem fogyaszthatja a gyümölcs apró magjait,szitán áttört levével próbálkozzon, előnyös hatásai így isérvényesülnek.

A málna júniustól augusztusig szedett leveleit a népi gyógyászatgyógynövényként tartja számon. A szárított levelekből készített tea agyümölcshöz hasonló előnyős tulajdonságokkal rendelkezik: jó hatásúlehet cukorbetegségben, székrekedéskor és érbetegségekre.Természetgyógyászok, dietetikusok ajánlják izzasztásra, meghűléses éshúgyúti panaszok enyhítésére. Külsőleg borogatásként alkalmazható.Segíthet a menstruációs fájdalmak enyhítésében is.

A természetgyógyászok a terhesség első hónapjaiban a reggelirosszullétek enyhítésére napi egy csésze málnalevélteát ajánlanak, aterhesség utolsó heteiben pedig két csészényit a kismedence tájékán lévő izomzat ellazítására, amely révén megkönnyíti a szülést. Senki ne vesse be azonban ezt a “fegyvert” szülész-nőgyógyászával történő egyeztetésnélkül. Teakészítéskor egy evőkanálnyi szárított levelet 35-40 percigkell forralni 2,5 dl vízben, majd leszűrni. Melegen és langyosanfogyasztható.

A tápanyagtartalomra vonatkozó adatok forrása: Rodler Imre Kalória- és tápanyagtáblázat; Medicina Könyvkiadó Zrt. Budapest, 2008

Fogyasszuk és fagyasszuk!

Együnk minél több málnát frissen, nyersen, de készíthetünk belőlegyümölcsjoghurtot, szörpöt, dzsemet, zselét, és felhasználhatjukgyümölcstortához is. Bár hőhatásnak kitéve veszít vízben oldódóvitamintartalmából, de aromáját megtartja. Akik a málna apró magvait nem fogyaszthatják, kipréselt levéből készíthetnek vizes vagy tejesturmixot.

A málna a tárolást nem igazán bírja, de gyorsfagyasztásra a bogyósokközül az egyik legalkalmasabb. Első lépésben tálcára téve tegyük afagyasztóba, és amikor a szemek már keményre fagytak, tasakokbaadagolhatjuk, így a téli hónapokban is friss csemegéhez juthatunk.