Alig fogy az alkoholmentes sör

 Ötvenhét liter, ennyi sört fogyaszt egy magyar átlagosan évente –derül ki a Magyar Sörgyártók Szövetségének legfrissebb, 2010-es évrevonatkozó statisztikáiból. Ez a szám 2007-ben még 73 liter körül volt,azóta folyamatosan csökken hazánkban a sörfogyasztás, s így asörértékesítés is. A közelmúltban nyilvánosságra hozott évértékelődokumentum szerint tavaly 6 százalékkal csökkent a legnagyobb hazaisörgyárak értékesítése, amely így 5,668 millió hektoliter volt, 2007 óta pedig már mintegy 23 százalékkal csökkentek a hazai sörgyárak eladásai.


Az értékesítés visszaesése ugyanezen időtávon a termelés hasonló arányú csökkenését vonta magával. Bár 2010-ben ahazai eladások 6 százalékos csökkenése mellett az export 49 százalékosemelkedését lehetett megfigyelni, ez utóbbi sem volt képes ellensúlyozni a hazai piac visszaesését, hiszen összességében így is kis mennyiségről van szó (374 ezer hektoliter). Míg a gyárak saját termelése csökkent,az import sör mennyisége 5,3 százalékkal nőtt a hazai piacon, ám abehozatal aránya még így sem mondható jelentősnek, hiszen mennyiségbencsupán mintegy 100 ezer hektoliterről van szó. Ráadásul a korábbiévekben zuhant a behozatal mennyisége. A sörszövetség éves jelentéseszerint ezen okok, valamint a gyártók között meglévő rendkívül élesárverseny miatt az ágazat az előzetes adatok szerint veszteséges volt amúlt évben.

A belföldi forgalom visszaesése egyértelműen a nem visszaválthatóüveges, a PET-palackos és a visszaváltható üveges csomagolású söröketérintette a legjobban, előbbinél több mint negyedével csökkentek azeladások, a PET palacknál 20 százalékos volt a zuhanás, és avisszaváltható üvegesnél is meghaladta a mértéke a tíz százalékot.

A sörök hordós kiszerelésű értékesítése relatív értelemben stagnált, míg a dobozos csomagolás abszolút értékben is növekedett, igaz, nemszignifikáns, csupán 0,4 százalékos mértékben. A tavalyi esztendőbenfolytatódott az a trend, hogy az olcsóbb kategóriájú sörök irányábatolódott el a fogyasztás: a múlt év vesztesei a minőségi kategóriába eső márkák voltak, amelyek értékesítése elsősorban a gazdaságos vagy sajátmárkás sörök rovására csökkent 2009-hez képest. Ebben a szegmensben avisszaesés 9,3 százalékos volt 2010-ben. A prémium sörök eladásarészesedését tekintve nem csökkent, a szuperprémiumok aránya viszontminimálisan még emelkedett is 2010-ben.

A legnagyobb „vérengzés” az alkoholmentes sörök piacán történt, azeladások ebben a szegmensben negyedével zuhantak egy év alatt. Piacirészesedésük korábban is elenyésző volt, tavaly már csak 94 ezerhektolitert tett ki az értékesítésük az egy évvel korábbi 126 ezerhektoliterhez képest. Érdekesség, hogy a zéró tolerancia bevezetéseellenére 2007 óta csaknem felével csökkent Magyarországon azalkoholmentes sörök fogyasztása 2007 óta.

Szintén jellemző trend a hazai sörpiacon, hogy az értékesítés egyreinkább áttevődik a vendéglátó-ipari szektorból a kiskereskedelemirányába. Ez azt jelenti, hogy az emberek inkább a boltban veszik meg asört és otthon isszák meg, nem pedig éttermekben, sörözőkben fogyasztják el azt, nyilvánvalóan anyagi megfontolásból (is).

A nehézségek ellenére próbálnak optimistán tekinteni a jövőbe a hazai sörgyárak. „Való igaz, a 2010-es év nagyon nehéz volt a söriparszámára, az idei első fél év adatai azonban megfelelnek az előzetesterveinknek, és bízunk abban, hogy a teljes 2011-es évre nézve mármegállhat, vagy legalábbis jelentősen lassulhat a hazai sörpiacvisszaesése” – mondta korábban a Világgazdaságnak Kiss Éva, a HeinekenHungária Kft. kommunikációs vezetője. Hasonlóban bízik dr. SükösdZsuzsa, a Borsodi Sörgyár Kft. jogi és kommunikációs igazgatója, aki szerint az idén márdinamizmust hozott a hazai sörpiacon az ízesített italok szárnyalása.Elmondása szerint ez a szegmens egyre nagyobb szeletet hasít ki magának a piaci tortából, és olyan fogyasztókat is meg tud nyerni, akik korábbannem számítottak sörpártinak.

 

Kevesebb eladás, több adó

Az értékesítés zsugorodása ellenére a sörgyárak tavaly 6 százalékkaltöbb adót és járulékot fizettek be 2010-ben, mint egy évvel korábban.Ennek okai a sörszövetség elemzése mellett az egyszeri tényezők mellettminden valószínűség szerint a 2009-2010-es jövedéki adóemeléseklehetnek. A söripar a tavalyi évben összesen 61,41 milliárd forimtnyiadót és járulékot fizetett be az államnak, ebből 33,65 milliárd forintvolt a jövedéki adó, 19,18 milliárd forint az Áfa, 1,5 milliárd forint a termékdíj, 4,06 milliárd forintot tettek ki a bérjellegű járulékok,adók s majdnem 3 milliárd forintot az egyéb adók.

Sörértékesítés termékcsoportok szerint

2010 (ezer hektoliter) Változás (%)
Szuperprémium 422 -2,5
Prémium 567 – 6,4
Minőségi 2 862 – 9,3
Gazdaságos/Saját márka 1 817 -1,4
Összesen 5 668 – 6,1

Forrás. Magyar Sörgyártók Szövetsége

HAZAI SÖRÉRTÉKESÍTÉS

(ezer hektoliter)

2006 7 118
2007 7 335
2008 6 622
2009 6 038
2010 5 668

Forrás: Magyar Sörgyártók Szövetsége