Dühítő hercehurca a jogosítvány meghosszabbításáért

Az orvosok szerint kisebb káosz van a jogosítványok meghosszabbítása körül azaugusztus elsejétől hatályos jogszabály-módosítás miatt. A betegek dühösek éskeresik a kiskapukat, az orvosok szerint abból viszont van bőven. Az újszabályok szerint a folyamatosan gyógyszerszedésre kényszerülő mozgásszervi,cukor-, illetve szívbetegeknek friss szakorvosi véleményt is be kell szerezniük.Az ilyen szakrendelések viszont annyira zsúfoltak, hogy több hetet is kell várniés a vizsgálatokért térítési díjat kell fizetni.

A lapunknak nyilatkozó szakorvosi rendelők árlistái a nulla és a 8800 forintközött szórtak. Azokban a szakorvosi rendelőkben, ugyanis ahol még nemtudatosult, hogy a jogosítványmeghosszabbítás nem része a kötelező éstérítésmentes ellátásoknak, ott nem kérnek díjat a vizsgálatokért, ahol megtudják, ott meg rendelője válogatja, hogy mennyit számláznak. Így egy-egyjogosítvány meghosszabbítása több tízezer forintba is kerülhet, sőt az iselőfordulhat, ha valaki az utolsó pillanatig vár – a várólisták miatt –, hogyakár hetekre jogosítvány nélkül maradhat.

A beteg, amikor szembesül az új szabályokkal, kapkod, de főként dühös – aháziorvosra. Ha pedig netán az is kiderül – például az érszűkülettel járószövődmény miatt –, mégsem hosszabbítható meg a jogosítvány, akkor a többség mégdühösebb. Van olyan is, aki ezt nem is hajlandó tudomásul venni, és elviszi egymásik orvoshoz a kártyáját. Aki viszont – ha nem ismeri az előzményeket –kiadhatja az igazolást. A gyakorlatban pedig szinte senki sem ellenőrzi, hogyaki kiadta az igazolást a jogosítványhoz, arra jogosult volt-e.

Míg az agyműtétek után közvetlenül, vagy az epilepsziával kezelt emberek nemvezethetnek autót, ezekről a kórképekről a szakorvosok szinte automatikusantájékoztatják a kezelőorvost, az egyéb szakmákban soha, vagy csak nagyon ritkánfordul elő hasonló. A lapunk által megkérdezett fél tucat háziorvos csak elvétveemlékezett egy-egy olyan esetre, amikor a szakorvos a saját maga fölfedezett–autóvezetést kizáró – betegség esetén kezdeményezte volna a jogosítványhozkiadott orvosi igazolás felülvizsgálatát.

Szerintük méltánytalan, hogy néhány ezer forintos vizsgálati díjértlényegében a háziorvosnak kell vállalnia öt vagy tíz évre a felelősséget. Anyilatkozó orvosok „aggodalma” úgy tűnik a gyakorlatban teljesen felesleges.Kovács Kázmér közlekedési ügyekkel foglalkozó szakjogász egyetlenegy esetre sememlékszik, amikor közlekedési balesettel összefüggésben vizsgálták volna ajogosítvány kiadását véleményező orvos felelősségét. Holott előfordult, hogyszerinte is indokolt lett volna.

A Magyar Orvosi Kamara szakmai egyeztetést kezdeményezett a jogosítvánnyalkapcsolatos előírások megváltoztatására. Éger István, a szervezet elnöke a NapiGazdaságnak azt nyilatkozta: szerinte egy évtizedek óta jól működő rendszerbenyúltak bele szerencsétlen módon a jogalkotók. A lapinformáció szerint viszontjelentős változás az őszi egyeztetés után sem várható, mivel a szaktárca azuniós joggal tökéletesen egyezőnek tartja a hazai rendelkezést.

 

belépésbelépés | segítségsegítség | alkalmazásokalkalmazások | RSSRSS | előfizetéselőfizetés | akciókakciók Nol.hu |NolBlog | NolTV | Hírmátrix | Jobmátrix | NolRandi
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2011. augusztus
16. kedd

Dühítő hercehurca a jogosítvány meghosszabbításáért

A krónikus betegek csak szakorvosi igazolással hosszabbíthatják megjogosítványukat. A cukor- és szívbetegek ezentúl külön fizethetnek ezért aszakorvosi vizsgálatért is, és még a várólistákat is le kell küzdeniük valahogy.A rendelkezés közlekedésbiztonság szempontjából is elhanyagolható, a lapunknaknyilatkozó jogászok egyike sem emlékezett olyan esetre, hogy vizsgálták volna,az orvosi igazolás alkalmas-e a kockázatok csökkentésre.

Danó Anna|Népszabadság| 2011. augusztus 16. |27 komment

Cikk értékelésBekell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBekell jelentkezni a hozzászóláshoz!

 Virág elvtárs s.k. | 2011.augusztus 16. | 12:56:18

ja…a zöld hullám….az Andrássy úton a zöld hullám befelé jövet 65 km/ó-ravan hangolva. Miért is?

Miskolcon az átvezető út (amikor még 60 volt amegengedett) akkor is 50-55 km/ó-ra volt hangolva, szép nyugodtan egylendülettel át lehetett hajtani a városon….és aki sietett, nem ért hamarabbsehova…… csak többet használta a pedálok mindegyikét…..

 Virág elvtárs s.k. | 2011.augusztus 16. | 12:51:13

boszorka elvtársnő a korhatár egész egyszerűenalkotmányellenes!

(szerintem az is, hogy korfüggő az érvényesítésiidő)

Virág elvtárs s.k.

 foboszorka64 | 2011.augusztus 16. | 11:43:39

Aztán ez édes álom marad, a rendelet végrehajtása.Ismerek valakit, aki vagymásfél éve piásan az autójával együtt felcsavarodott a közlekdési jelzőlámpára.Alig sérült meg autója roncstelepen, de egy másik autóval vígan viháncol azúton, holott a yardon van a jogsija. Tehát rendelet ide vagy oda nem érdekelsenkit, hogy van-e jogsija vagy nincs, vígan vezetnek. Ha eltiltják őket, akkoris. Szerintem börtönbe kéne csukni őket.( most nem azokról van szó, akiknekszakorvosi vizságlatra kell menniük)

Akinek meg szakorvosi vizsgálatrakell menniük, ne az utolsó pillanatban intézzék, hanem kérjenek erre egy különidőpontot, vagy a szakorvosi látogatáskor ejtsék meg. Nem baj, ha két hónappal alejárat előtt kész van az érvényes jogsi..

 foboszorka64 | 2011.augusztus 16. | 11:27:43

Tegnap voltam a diabetológusnál, 6 éve vagyok cukorbeteg.
Ott volt egy 83éves bácsika, akit gondozásba kellett venni. Na most ő a jogsi érvényesítésemiatt jött.Doki kiakadt, ez már túlmegy minden határon, bár a rendelet már vagy10 éve hatályos, csak eddig senki nem foglalkozott vele.
Aztán mikorkijöttem, a fia égre-földre kereste az apját ( a 83 éves bácsit) hogy hol van,mert aztmondta neki, hogy elmegy a wc-re….Aztán nem találta sehol….szóvalszerintem a bácsinak nem a diabetológiára kellett volna mennie, hanem aneurológiára, nem friss már az agya…
Én szabnék egy felső korhatárt is, a75-80 évet a vezetésre….Ne vezessen, már lelassul, vagy ha soha nem vezetettautópályán, akkor fordítva is felhajthat, nem mer rámenni a Köröshegyivölgyhídra, mert térsizonya van, stb… Ahogy korábban olvastunkezekről…
Mindamellett én is utálom azindex nélkül elémvágó, kigyúrtterepjárós barmokat…Érdekes, újabban ezekben a felső kategóriás autókban nemgyári alaktrész az irányjelző?

 mente | 2011. augusztus 16.| 11:25:41

Engem meg az idegesít marhára, ha haladunk a belső sávban, városban52-55-tel, mert így remekül kijön a zöldhullám, és szinte azonos sebességgel,manőverezés nélkül át lehetne kelni a városon, és akkor utolér a korában fele,autója teljesítményében háromszorosa, élettapasztalatában és eszében ezredeautós, dudál és integet, kivág a külső sávba, majd be elénk, ha 20 centivel többhely van mint az autója hossza. A lámpához érve már fékeznünk kell, hiszenelőttünk van, de ő nyert 5 métert, 10-et, sőt ha nagyon ügyes egy teljeslámpaváltást is, mire ezt huszadszor is megteszi. Viszont fizikailag egészséges,a szellemi épség meg nem lényeg…

 Kincsem | 2011. augusztus16. | 11:14:03

Virág elvtárs s.k. | 2011. augusztus 16. | 10:23:29

Kedves Virágelvtárs, gratulálok a Popjedájához, hogy volt képes ennyi ideigmegőrizni??!!

Egyébként egy pillanatig nem mondtam, de még csak nem issugalltam, hogy bárki ia a megengedett sebességnél gyorsabban menjen, csaklegalább közelítse azt meg…!
(Különben is, ha valaki nekimenne a magaPopjedájának, egy 4,5 tonnás teherkocsiig bezárólag mindenki mást ripityáratörne, abban még van anyag…!!!)
🙂

 cilamila | 2011. augusztus16. | 11:12:46

Az új kormányban vannak emberek, akik azon dolgoznak, hogy ne tűnjön fel,hogy nem dolgoznak. Kell tehát rendeleteket alkotni. Minden áron.
Arról majdbeszélnek sokat, ha nem jó.
Egy jól működő rendszert csak a hülye változtatmeg. Hát itt az eredmény!
A zemberek ezt akarták, hát akkor nem lehet másttenni.
Hajrá Magyarország!

Kartalan | 2011. augusztus16. | 10:33:00

És nem csak a vezetői engedély. Az a vadász, aki sportlövö is egyben, netánönvédelmi fegyvere is van, négy ugyanolyan orvosi vizsgálaton köteles résztvenni. Egymással nem helyettesíthetőek a vizsgálatok. Röhej.

Virág elvtárs s.k. | 2011.augusztus 16. | 10:23:29

Kincsem elvtárs, az én fekete Pobjedám nem egy mai darab, (magam sem vagyokaz) de nem izgatom fel magamat, ha a lakott területen belül, 50-el haladván (amimégis csak a max. lakott területen belül) a fiatal titánok integetve-mutogatvaledudálnak az útról…..jót mosolygok rajtuk…..még láthatják a főműsor előtt aCorega reklámot….3′-el előbb érnek valahova…..hajrá!

nyugger56 | 2011. augusztus16. | 10:14:35

Ha valaki szerencsétlenségére rokkantnyugdíjas lesz, akkor gyakorlatilagautomatikusan “megaggályosítják” a jogosítványát, és – külön pénzérttermészetesen – egy abszolút komolytalan (laikus számára is átlátszó)”vizsgálattal” hatóságilag bevonják… Tehát számára nem annyira EU-konform azügy – és most gyalog mehet vissza a munka világába!

menekse | 2011. augusztus16. | 10:01:56

Érdekes ez az új jogszabály. 7 éve állapította meg a körzeti orvosom, hogy 2.típusú cukorbeteg vagyok (jelenleg 60-on túl). Gyógyszerrel, diétázással kezeltés 18-15 kg.-t fogytam. Jelenleg már alig szedek gyógyszert. Még sohasemtalálkoztam szakorvossal. Tehát, kérdésem az, hogy ki volt az az agyament, akikitalálta ezt a jogszabályt. Mi volt ezzel a célja, mert semmiképpen sem aközlekedésbiztonság javítása? Ha valaki kitalált egy rossz jogszabályt, nincsarra mód, hogy azt a helyére tegyék? Ja, és még egy 45 éve vezetek (minden nap)balesetmentesen.

Emilio | 2011. augusztus 16.| 09:58:40

Már említettem többször – most megint felelevenítem – a jogosítványhozkapcsolódó orvosi vizsgálatot el kellene törölni. Ez nem jelentené azt, hogybárki vezethetne betegen. Amikor felmerül, hogy XY alkalmatlan a vezetésre,akkor országos tiltó listára tennék – megalapozott indokok alapján(!!),fellebbezhető módon, kultúrállamhoz méltó keretek között adott időtartamra (vagyvéglegesen) megvonnák tőle az autóvezetés lehetőségét.

Előre publikálnikellene, hogy mik a kizáró esetek és akkor mit kell tenni. A többi 5 milliórendes embert meg hagyni kellene a csudába – ahogyan azt az EU számos országábanis teszik. Ma a rendszeres ellenőrzés és a mögötte álló folyamatos gyanakvás ésaz eü. rendszer felesleges túráztatása jelentős kapacitásokat köt le,értelmetlen, a társadalomnak jelentős tehertétel, a polgárok idejével éspénzével történő pacsolgatás, kisstílű vegzálás.

Grobertina | 2011. augusztus16. | 09:53:42

Nem is igazán lehet ezt kimutatni, hogy hány ember okoz balesetet bármilyenegészségi probléma miatt, mert néha elég egy szédülés vagy koncentrációs zavarés annyi, jöhetnek a mentők, a tűzoltók. Amúgy nem igazán halottam olyanról,hogy nem kapta meg az orvosi igazolást valaki is, csak keresni kell egy olyanorvost aki megadja, mert sajnos mindig van! Még egy kérdés a végére: ha elütnekés kiderül, hogy egy olyan ember vezetett aki nem is ülhetne volán mögött, akkorperelhetem az orvost kártérítésért?

zeni | 2011. augusztus 16. |09:53:27

“dekimi | 2011. augusztus 16. | 07:51:08
Egyik hülye rendelkezés a másikután.Ground emlékszel arra,hogy valaha egy balesetet beteg okozott volna,abetegségéből kifolyólag?”
Nincs három napja, hogy egy orvosprofesszor vezetésközben strokot kapott és tán árokba borult.Az csak a véletlen vagy a sors műve,hogy “csak” ő meg a vele utazó felesége halt meg.
Más kérdés hogy kétvizsgálat közötti időben bármi nyavalyát össze lehet szedni, akár olyat is amiveszélyezteti a közlekedés biztonságát.

Kincsem | 2011. augusztus16. | 09:43:04

T. Virág et.

Nem kell külön út, márcsak a korom miatt sem, hiszen abbakorba tartozom, amelyet éppen kritizáltam. Most arra szerettem volna utalni,hogy bizony egy KRESZ vizsga letétele és egy jószívű vizsgáztatónál “éppenátment” vizsga után még egyáltalán nem biztos, hogy a delikvens vezetni istud.

Ráadásul idősebb embereknél fokozatosan romlanak a reflexek, romlika látás, gyengül a kéz, a kar ilyenkor szerencsére a legtröbbjüknélautomatikusan működésbe lép az önkontroll, ergo lassabban, körültekintőbbenvezetnek. Eddig nincs is baj.

A gond ott kezdődik, amikor ez azelővigyázatosság átcsap az autóvezetéstől, a forgalom többi résztvevőjétől valópánikszerű félelembe.

Nyugat-Európában nem egyszer rendőrök kísérnek leilyen bizonytalanul és lassan vezető autósokat az autópályáról. Nem odavalók.

A kerékpár, kézikocsi, lovaskocsi természeténél fogva lassú, agápkocsi viszont nem…

pedro-amigo | 2011.augusztus 16. | 09:41:26

Éger elvtárs elfelejtette mi volt a zemberek akarata. pl. a cukorbetegzemberek akarata az volt, hogy jól szívassák meg őket. Tolerancia van, ha szívniakarnak hát szívjanak. Örüljünk, hogy EU konform módon tehetik!

Virág elvtárs s.k. | 2011.augusztus 16. | 09:22:04

Kincsem, magának külön utakat kellene építeni.

Jobb ha tudomásulveszi, hogy bizony mások is használják az utakat. Akár mérsékelt sebességgel,akár lovaskocsival, akár kézikocsival, sőt még vannak életben kerékpárosok isnéhányan.

Virág elvtárs s.k. | 2011.augusztus 16. | 09:18:25

Nyilván van aki a volán mögött lesz rosszul…..de ezt 3 vagy 5 éventeszűréssel elég nehéz megakadályozni……lám egy olimpiára készülő kenushirtelen rosszullétét sem lehetett megjósolni, pedig ott komolyabb orvosiháttérvizsgálatok voltak……

A vezetőnek is lehet felelőssége. Ha azorvos azt közli vele…és rávezeti a kórlapjára, hogy a betegsége ideje alattnem vezethet, vagy csak korlátozásokkal vezethet, akkor ezt tartsa be. Ha nemtartja be, akkor az okozott kárért legyen felelős. Nem terhelném a háziorvosokatazzal, hogy a plasztikkártyákat be kelljen gyűjteniük.

A római jogzsákutca. A vezethet-nem vezethet kategória is lehet nehéz eset. Más elbírálásaz, ha valaki a tanyasi földúton kihajt a vasútállomásig vagy buszmegállóig aTrabantjával, és más, ha Battonyától Nemesmedvesig pályacsúcsot akar felállítani9 fős teli kisbusszal……Persze a felelősségről már régen leszoktattak minket.

Egy öreg, kicsit rozzant állagú ember is ismerheti a képességeit. Lehet20 percig koncentrált adott esetben, egy mérsékelt forgalmú környezetben, delehet hogy alkalmatlan ugyanakkor a pesti dugóban, kánikulában. Nem az orvosnakkell döntenie ebben a kérdésben 3 évre előre.

Ráadásul a többiközlekedési eszközre (pl hajóra) a jogosítvány érvényesítését meg kellismételni…..és még az érvényességi periódus is eltérő…..csak hogy nelehessen egyszerű az élet…..

Vig elvtárs s.k.

Kincsem | 2011. augusztus16. | 09:06:02

T. Ground!

Sajnos a statisztikák sehol a világon nem mutatják ki, hogymennyi balesetet, tragédiát okoznak közvetetten a nagyon rossz, bizonytalan,félős – főleg – tapasztalatlanok és idősek, akik jócskán felnőtt korban, sőt,idős korban szereztek jogosítványt.

Egy 2×1 sávos országúton 40-elporoszkáló nyugdíjas mögött felgyülelmő kocsisorból valaki megúnja, előznipróbál és pechjére (meg a többiek pechjére) balesetet okoz.
A kormánykereket11:30 és 12:30-nál markoló, szódásüvegtalp szemüvegű, a kormánykerékre szinteráhajoló nyugger meg fejét csóválva pöfög tovább és szidja ezeket az”ámokfutókat”…

Ezek azok, akiknek egy jelentős része hétvégénmerészkedik csak ki az utakra. Elmegy az első Tescoig, a temetőig és legfeljebbvidéken meglátogat valakit. Életveszélyesek…!
🙂

ground | 2011. augusztus 16.| 08:39:39

Azért volt már szerencsés buszmegállítás dekimi | 2011. augusztus 16. |07:51:08, ahol az utasok lélekjelenlétén múlott a tragédia elkerülése. De amiigaz igaz, nagyon ritkán fordul elő ebből baleset. A fáradtságtól eltompultvezetés szerintem a legveszélyesebb a tudattalanul vezetőkkel együtt, amit némikütyü beszerelésével talán meg lehetne oldani. Azzal is vitatkoznék, hogy egyrégen vezetőnek újra vizsgáznia kellene. A kreszváltozások ritkasága ami azalapokat is érinti, azért ezt nem indokolják.

Kincsem | 2011. augusztus16. | 08:12:26

T. dekimi!

Évente tucat szám halnak meg sofőrök a volán mellett,infarktusban.
És sajnos okoznak is balesetet ezzel (persze halott állapotbanmár akaratukon kívül…)

Virág et-nak és Groundnak bizony igaza van.Egyszer legyen elég, de hka krónikus betegség miatt orvoshoz jár és ennekkihatása van/lehet az autóvezetésre, akkor bizony az orvos kezdeményezze aszakmai felülvizsgálatot.

A hülye (bár érvényes jogosítvánnyalrendelkező), egészséges vezetőktől viszont nem véd meg semmi, mint pl. azautópályán szembe jövők, a belső sávon 80-nal kocogók, hátrafelé beállniképtelenek, stb. ellen…

xanadu | 2011. augusztus 16.| 08:05:44

dekimi | 2011. augusztus 16. | 07:51:08

Minden évben meghal egy-kétember a kormány mögött.
Nyilván előzmények nélkül …

dekimi | 2011. augusztus 16.| 07:51:08

Egyik hülye rendelkezés a másik után.Ground emlékszel arra,hogy valaha egybalesetet beteg okozott volna,a betegségéből kifolyólag?Én nem tudok ilyenről.Énmost is azt mondom aki teheti meneküljön ebből a Fidesz sújtottaországból!!!!!!!

hétköznapi fizikai munkás |2011. augusztus 16. | 07:48:18

Nemannyira az orvosi vizsgálatot kéne erőltetni ami csak a jogositvánnyalrendelkezől anyagi sarcolása hanem inkább minimum öt évente kressz ismeretfelújító oktatást kéne végeztetni mivel sokan 26-40 éve végezték a tanfolyamokatés az azóta bekövetkezett változásokkal nincsenek tisztában. Például ahivatásosoknak 2-3 évente újra kell vizsgázni és ha megbuknak akkor a sikeresvizsgáig nem dolgozhatnak jármű vezetőként. Ezt az úrvezetőknél is be kénevezetni elvégre ugyan azon az úton közlekedünk és statisztikailag is azúrvezetők okozzák a legtöbb balesetet.

krix | 2011. augusztus 16. |07:42:02

Ha az ország vezetésével bárki megbízható tanfolyamok nélkül, akkor egy sz.arautót már csak el lehet vezetni rendszeres orvosi vizsgálatok mellőzésével is.De mivel kell a pénz, így érthető.

ground | 2011. augusztus 16.| 07:38:05

Virág elvtársnak igaza van. Van más uniós ország is, ahol nem kell orvoshozjárni jogsi ügyben. Aki pedig nem jár, az nagy valószínűséggel nem is beteg. Hapedig mégis elmegy, mert baja van és a vetzetésre veszélyes lehet, akkor azorvosának kellene kezdeményezni a jogsi bevonását. Mivel egy korrupt országbanélünk, ahol majd mindenki lefizethető, ezért ez utóbbi nem igazán működne.Viszont valóban ne vezessenek analfabéták és olyan betegséggel rendelkezők, akikveszélyesek lehetnek a közlekedőkre. A sok idegbeteg, izmagyú, gátlástalanultörtető és mindenkit letúró, de egészséges embertársainkról már nem isszólok.

Virág elvtárs s.k. | 2011.augusztus 16. | 07:16:52

A jogosítvány rendszeres érvényesítése fölösleges. Aki levizsgázott, annaklegyen jogosítványa…..ameddig piás vezetés miatt be nem vonják.

Aszakmaszerűen vezető soffőrök részére pedig a munkáltató biztosítsa az évenkéntiüzemorvosi ellenőrzést, ez amúgy is kötelessége.

Virág elvtárss.k.

HIRDETÉS

Az orvosok szerint kisebb káosz van a jogosítványok meghosszabbítása körül azaugusztus elsejétől hatályos jogszabály-módosítás miatt. A betegek dühösek éskeresik a kiskapukat, az orvosok szerint abból viszont van bőven. Az újszabályok szerint a folyamatosan gyógyszerszedésre kényszerülő mozgásszervi,cukor-, illetve szívbetegeknek friss szakorvosi véleményt is be kell szerezniük.Az ilyen szakrendelések viszont annyira zsúfoltak, hogy több hetet is kell várniés a vizsgálatokért térítési díjat kell fizetni.

A lapunknak nyilatkozó szakorvosi rendelők árlistái a nulla és a 8800 forintközött szórtak. Azokban a szakorvosi rendelőkben, ugyanis ahol még nemtudatosult, hogy a jogosítványmeghosszabbítás nem része a kötelező éstérítésmentes ellátásoknak, ott nem kérnek díjat a vizsgálatokért, ahol megtudják, ott meg rendelője válogatja, hogy mennyit számláznak. Így egy-egyjogosítvány meghosszabbítása több tízezer forintba is kerülhet, sőt az iselőfordulhat, ha valaki az utolsó pillanatig vár – a várólisták miatt –, hogyakár hetekre jogosítvány nélkül maradhat.

A beteg, amikor szembesül az új szabályokkal, kapkod, de főként dühös – aháziorvosra. Ha pedig netán az is kiderül – például az érszűkülettel járószövődmény miatt –, mégsem hosszabbítható meg a jogosítvány, akkor a többség mégdühösebb. Van olyan is, aki ezt nem is hajlandó tudomásul venni, és elviszi egymásik orvoshoz a kártyáját. Aki viszont – ha nem ismeri az előzményeket –kiadhatja az igazolást. A gyakorlatban pedig szinte senki sem ellenőrzi, hogyaki kiadta az igazolást a jogosítványhoz, arra jogosult volt-e.