Egy év múlva kiderül, mennyit ér a chipsadó

Az üdítő- és energiaitalokat, az előrecsomagolt cukrozott készítményeket, a sós snackeket valamint az ételízesítőket – amennyiben só- és cukortartalmuk meghaladja a törvényben előírt mértéket – különadó sújtja szeptember elsejétől. Arra, hogy ebből pontosan mekkora bevételre számíthat az adókivetés javaslatát felvető egészségügy, s hogy az valóban, utolsó fillérig a válságban lévő ágazatra fordítódik-e – egyelőre nem tudni.

Az érintett cégek – akik a Parlament honlapjáról értesültek az adótörvénytervezetéről, bár korábban többször próbáltak egyeztetni róla – a jogszabály elfogadásakor készítettek először pontos számításokat. Ekkor – változatlan fogyasztás esetén – 26 milliárdra tették azt az összeget, amelyet kalkulációjuk szerint éves szintenbefizettetnek velük e címszó alatt. A jogszabály alkotók egyébként nem aprózták el, olyügyesen szerkesztették meg végül is a törvényt, hogy azadott élelmiszerek különadóval megnövelt ára után kell befizetni azáltalános forgalmi adót, ami – mondani sem kell – külön „fáj” azérintett cégeknek. Más kérdés, hogy a törvény végrehajtásánakmikéntjéről a nemzetgazdasági tárcához, s az adóhatósághoz eljuttatott kérdéseikre, a törvény hatálybalépését megelőző napon
kaptak választ, de végrehajtási utasítás hiányában még most sem ismert a pontos
ügymenet.

Jó lenne tudni – mondta lapunknak az Élelmiszer FeldolgozókOrszágos Szövetségének főtitkára –, hogy a népegészségügyi termékadókivetésével mi a kormányzat célja: az egészség védelme vagy puszta bevételszerzés. Folláth Zsuzsa szerint inkább az utóbbira utal, hogy akadt kormányzati képviselő, akiarról nyilatkozott, a cégek termékeik sótartalmánakcsökkentésével igyekeznek kibújni az adózás alól.

A főtitkár úgy véli, ez az adó mindenekelőtt a kizárólag belföldönértékesítő hazai kis- és középvállalkozásokat sújtja, a nagy nemzetközicégek, amelyek magyarországi eladása alig néhány százalékösszforgalmukban, ha nehezen is, de „lenyelik” a többletbefizetést. Nem véletlen, hogy a magyarországi gyártók nem tudják e többletterhet vállalni, kénytelenek tovább hárítani, ami a fogyasztói ár növekedésével illetve a fogyasztás csökkenésével járhat.

A hatásról egyelőre annyi biztos, hogy az egyik nagy chipsgyártó cég valóban lemondott magyarországi beruházásáról, s erősen gondolkodik ezen az egyik legnagyobb, nemzetközi ételízesítő gyártó is – mondja Folláth Zsuzsa.

A termékadó ötlete, mint az egészségügyi ágazatnak többletforrást jelentő bevétel, közel sem új jelenség. Az egymást meglehetősen sűrűn váltó ágazati miniszterek szinte mindegyikeszerette volna „megkaparintani” az állam jövedéki bevételének egy részét, mondván: az alkoholizmusból eredő májcirózis, illetve a dohányosokatsújtó tüdőrák kezelése az egészségpénztár milliárdjait emészti fel. Ajavaslat azonban süket fülekre talált.

Arra, hogy a termékdíj bevezetésére tett ötlet ilyen sebességgelszáguldott át a törvényhozás máskor meglehetősen lanyhán vettakadályain, nyilván szerepet játszott az is, hogy „békén hagyja” azállamnak tetemes, több száz milliárdos bevételt jelentő jövedéki adót.Ráadásul illik a nemzetközi trendbe, hiszen egyre több országban fontolgatják az egészségtelen élelmiszerek megadóztatását.

New Yorkban például egy meglehetősen szélsőséges javaslat szerint enbloc eltörölnék a só használatát, s ezer dolláros(!) büntetésselsújtanák azt a séfet, aki a kiátkozott, egykor azonban az aranyértékével vetélkedő nátrium-kloridot szór a levesbe, szószba vagy húsra. Nem véletlen egyébként, hogy az élelmiszer-feldolgozó iparban iselkezdték – s ez a jelenség nálunk is megfigyelhető(!) – például a sómennyiségének csökkentését, hiszen a cégeknek elemi érdekük apiaci mozgások, a trendek követése. S mindezek mellett persze az semmellékes, hogy az egészségügynek égetően szüksége van többletforrásokra.

Folláth Zsuzsa úgy véli, az egészséges életmódra nevelni kell az embereket, bár
kétségtelen, hogy az egészséges táplálkozás nem csak belátás, hanem erősen
pénztárca függő dolog. Nem a hazai kis- és középvállalkozásokra kivetett újabb adóval, hanem – például – a gyermekek közétkeztetésének gyökeres átalakításával, minttette ezt Nagy-Britanniában Jamie Oliver, lehet e téren igazi eredményt elérni.