A jövő évi költségvetésben tartja a kormány a Széll Kálmán tervbenmeghirdetett 2,5 százalékos GDP-arányos hiánycélt – olvasható a mostnyilvánosságra hozott tervezési köriratban. A bruttó bérek 4,4százalékkal emelkednek a nemzetgazdaságban a kormány tervei szerint, azinfláció pedig 3,5 százalék lehet 2012-ben.
Az Orbán-kormány egyújabb kísérlete tesz arra, hogy szakítson a bázisalapú tervezéssel -vagyis, hogy a 2012-es előirányzatok a 2011-es költségvetés számairaépüljenek. A körirat szerint a tárcáknak a következő hetekben át kellgondolni feladataikat, és azokat a költségvetési forrásokhoz kelligazítani. Jelentősen csökken a tárcák mozgástere: az ez éviköltségvetésben egy miniszter a saját tárcáján belül bármit bárhováátcsoportosíthat, ám 2012-től megszűnik ez az idén bevezetett gyakorlat, a minisztereknek végre kell hajtani az elfogadott költségvetést.
A bázislapú tervezéssel való szakítás azonban nem lesz teljes, hisz kétoldallal az anyag már azt taglalja, hogy a 2012-es támogatásikeretszámokat a 2011-es költségvetésből kell meghatározni, mégpedigúgy, hogy a február elsején elhatározott zárolásokat levonják 2012-esbázisból. Mint ismert, a kormány az idei hiánycél-tartása érdekébenmintegy 150 milliárd forintos zárolásról döntött alig egy hónappal a2011-es költségvetés életbe lépést követően. Júniusban a parlament isennek szellemében módosította a büdzsét – vagyis az idén elvont 150milliárd forinttal a tárcák jövőre sem számolhatnak – ami nem meglepőannakfényében , hogy az ideihez képest mintegy 600 milliárd forinttalalacsonyabb lehet a költségvetés pénzforgalmi hiánya.
Eltüntetik a száz millió alatti kifizetéseket a könyvekbőlA költségvetés áttekinthetőségét és tömörségét kívánja a kormány növelni – ennek érdekében csökkennek az előirányzatok. Ezzel a megoldással ugyancsökkent a törvény terjedelme, de ellenőrizhetősége ezzel aránybancsökken. Az NGM ajánlása szerint a hasonló célú előirányzatokat egysoron kell megtervezni, így minden 100 millió forint alatti egyeditámogatást, így gyakorlatilag titokban maradhat számos alapítványtámogatása.
Megszűnik a bírságolási kényszer a tárcáknál?
A tárcák saját bevételeit megnyirbálja a kormányzat oly módon, hogy2012-től a tárcáknál keletkező bírságbevételek a központi költségvetésbe folynak és nem maradhatnak a tárcáknál. Ezzel megszűnik a bírságolásikényszer. A rendőrség esetében a bírságbevételek már idén is elvonta atárca – így a rendőrök már most sem érdekeltek közvetlenül abírságolásban.
A tárcáknál 2012-ben tovább folytatódhatnak azintézmények összevonásai és megszüntetései – legalább is a NGM erreösztönzi a minisztériumokat. Más kérdés, hogy erre mekkora lesz ahajlandóság. Ha intézmények megszüntetésére nem is kerül sor, akkor iskötelező a tárcáknak “karcsúsítani” vagyis “érdemi létszám-megtakarítást elérni” olvasható a köriratban. Az NGM a minisztériumoktól ésköltségvetési intézményektől a dologi kiadások csökkentését is elvárja – vagyis kevesebb papírt, munkaeszközt, külső szolgáltatást lehet2012-ben vásárolni.
Nem lesz béremelés
A köriratszerint a közszférában jövőre nem lesz béremelés. Ahogy a köriratfogalmaz: ” a tervezés jelenlegi szakaszában változatlan mértékűilletményalappal/alapilletménnyel és a közalkalmazotti illetménytáblával kell számolni, a személyi juttatás előirányzat illetményfejlesztéscímen nem növelhető”. A munkaadókat terhelő járulékokkal a hatályosjogszabályok alapján kell számolni, megtervezni az előirányzatot. Anyugdíj-biztosítási járulék mértéke 24 százalék, az egészségbiztosítási- és munkaerő-piaci járulék 3 százalék, melyből az egészségbiztosításijárulék (természetben és pénzbeli) 2 százalék, a munkaerő-piaci járulék 1 százalék.
209 forintos svájci frankkal terveznek
A költségvetési köriratban rögzíteni kell, hogy a tervezésnél milyendevizaárfolyamokat kell figyelembe venni. Eszerint 2012-re 209,2forintos CHF, 267,5 foirintos EUR és 187,5 forintos USD-kurzussal kellszámolni az érintett tárcáknak. Fontos tudni, hogy ez nem kormányzatiprognózis – hanem egy technikai szám, az elmúlt hónapokátlagárfolyamából számolva.
2011 | 2012 | változás | |
Kiadások összsesen | 13838,6 | 14008,6 | 1,2 |
Központi költségvetés | 8894,2 | 9159,6 | 3,0 |
Egyedi és normatív támogatások | 214,9 | 188,6 | -12,2 |
Közszolgálati műsorszolgáltatás támogatása | 58,7 | 64,8 | 10,4 |
Fogyasztói árkiegészítés | 109,0 | 100,0 | -8,3 |
Lakásépítési támogatások | 126,0 | 118,1 | -6,3 |
Családi támogatások, szociális juttatások | 628,3 | 610,3 | -2,9 |
Költségvetési szervek fejezetek kiadásai | 4246,2 | 4245,7 | 0,0 |
Az államháztartás alrendszereinek támogatása | 1881,8 | 2132,0 | 13,3 |
Kamatkiadások | 1052,2 | 1100,8 | 4,6 |
Társadalmi önszerveződések támogatása | 3,8 | 3,8 | 0,0 |
Kormányzati rendkívüli kiadások | 16,4 | 4,1 | -75,0 |
Kezességbeváltás | 35,4 | 37,5 | 6,1 |
Egyéb kiadások | 32,7 | 32,2 | -1,7 |
Tartalékok | 123,9 | 142,0 | 14,6 |
Befizetés az EU költségvetésébe | 258,1 | 271,8 | 5,3 |
Állami vagyonnal kapcsolatos kiadások | 106,4 | 108,0 | 1,6 |
Elkülönített állami alapok | 410,1 | 353,2 | -13,9 |
Nukleáris Alap kiadásai | 16,7 | 14,5 | -13,4 |
Munkaerőpiaci Alap kiadásai | 337,2 | 282,9 | -16,1 |
Kuatatás és Technológiai Alap kiadásai | 46,0 | 45,6 | -0,7 |
Nemzeti Kulturális Alap | 8,8 | 9,2 | 4,1 |
TB alapok | 4534,3 | 4495,8 | -0,8 |
Nyugdííjbiztosítási Alap | 3074,6 | 3110,7 | 1,2 |
Egészségbiztosítási Alap | 1459,6 | 1385,0 | -5,1 |
Forrás: kormányrendelet |