Milyen vitaminokra van szükségünk télen?

Kár lenne vitatni, hogy szükségünk van vitaminpótlásra. Ellenkezőesetben megjelennek a hiánytünetek, mint például a fáradékonyság,hajhullás, a legyengült szervezet pedig kevésbé áll ellen avírustámadásoknak. Salamon Ferenc belgyógyász szerint azonban ne essünkabba a hibába, hogy mi akarjuk eldönteni, mire is van szükségünk. Hafokozott vitaminbivételre – például hajhullásnál – van szükségünk, ezesetben ezek gyógyszernek minősülnek, és úgy is kell kezelnünk, azazorvosi előírás szerint szedhetjük.

Az utóbbi években szinte trendi lett habzsolni a különfélevitamintartalmú étrend-kiegészítőket, mindenféle orvosi ajánlás nélkül. A tél kezdetével pedig méginkább erősödik a trend, hogy mesterségesmódon készítsük fel védekezőrendszerünket a hideg hónapokra. Tesszük ezt annak ellenére, hogy a háziorvos, a szakorvos, de még a dietetikusis arra int, más módja is van az immunrendszer felkészítésének. Dánielné Rózsa Ágnes dietetikus szerint, aki egészségesen táplálkozik –rendszeresen, vegyesen (azaz növényi és állati eredetű táplálékot),változatosan (különböző ízű, színű, konzisztenciájú) ételeket fogyaszt – és napi rendszerességgel elegendő időt, legalább fél órát tölt a frisslevegőn, a szabadban, annak nincs szüksége vitaminok és ásványi anyagokkiegészítésére – magyarázta a táplálkozási szakember.

Kertay Aurél háziorvos, a Magyar Orvosi Kamara háziorvosi tagozatának elnöke is azt hangsúlyozta megkeresésünkre, hogy nem sok értelmét látja annak, hogy mesterséges készítményekkel bombázzuk a szervezetünket.Egyrészt azért, mert sok termékről azt sem lehet tudni, hogy mi vanbenne, másrészt egyébb módon is megoldható a vitaminpótlás, akiegyensúlyozott táplálkozással. Megfázás, nátha ellen például kiváló asavanyú káposzta, felesleges bogyókban beszedni a C-vitamint. De számoscitrusféle is alkalmas erre.

Egybehangzó vélemény tehát, hogy az egészséges táplálkozás sokkaljobb forrása a vitaminoknak, ásványi anyagoknak, mint atáplálék-kiegészítők; a tápanyagok kölcsönhatása olyan előnyökkeljárhat, amit a kiegészítők nem tudnak pótolni.

Depresszió ellen D-vitamin

Részletesebben kitérünk azokra a vitaminokra, amikre télen kifejezetten szüksége van a szervezetünknek. Egyik ilyen a D-vitamin, amellyel kapcsolatban nemrég mutatták ki, hogy szerepet játszik adepresszió tüneteinek kialakulásában. A massachusettsi egyetem kutatóikísérletükben azt találták, hogy minél alacsonyabb valakiben a D-vitamin szintje, annál nagyobb a valószínűsége a depressziós tünetekkialakulásának. És ha már a hangulatszabályozásnál tartunk, a magnéziumis kiváló erre a célra, ugyanis nagy szerepe van a szerotonin termeléseés működése szempontjából. Kutatások azt is kimutatták, hogy a népesség80 százaléka magnéziumhiányban szenved. Nem árt tehát erre odafigyelni.

A vitamin legjobb forrásai a zöldleveles zöldségek, illetve a nyersmandula. A dietetikus azonban más ötletet is ad: a D-vitaminszükségletünk egy részét a szabad levegőn tartózkodva tudjukbiztosítani, mert annak ellenére, hogy nem érezzük a nap erejét, mégisfeltölti a szervezetet. Ha mindenképpen étrend-kiegészítőkbengondolkodunk, depresszió ellen szedjünk komplex B-vitamint, és válasszuk a színezék és ízesítő nélküli termékeket.

Szintén sokat emlegetjük ilyentájt a C-vitamint, amit szeretünk anátha elleni csodaszerként kezelni, csakhogy eddig még nem sikerült eztbebizonyítani. De más téveszmék is keringenek az aszkorbinsavvalkapcsolatban, például az, hogy megvéd a daganattól, és lassítja azöregedést. Azon kívül, hogy mindez tudományosan nem igazolt, ráadásul az sem igaz, hogy nyugodtan szedhető, mert a felesleget úgyis kipisiljük. A túlzott C-vitamin-szedése ugyanis vesekövet okozhat.

Multivitaminok: van, amikor hasznos

Rosszul tesszük, ha a multivitaminok szedésétől is azt várjuk el,hogy segítenek megelőzni bizonyos betegségeket, mint például aszívbetegségeket. Egyelőre nincs elegendő bizonyíték sem az alkalmazásamellett, sem ellene. Tanulmányokat persze találunk minkét eshetőségre:olyat, amely jótékony hatást mutat ki, de olyat is, amelykifejezetten károsnak kiálltja ki a multivitaminokat. Ezek között avitaminok között találhatók olyanok is, amelyek egyértelműen védenekbizonyos betegségekkel szemben, ilyen például a folsav, amely bizonyosszületési rendellenességek ellen hatásos.

Szintén divatos és sokat emlegett az echinacea, azészak-amerikai indiánok kedvelt gyógynövénye. Sokan feltételezik, hogysegít felvenni a harcot a náthával szemben. Ám ez esetben is igaz, hogy a növény kivonatának alkalmazása a vírusfertőzés előtt vagy utánsemmilyen hatással nem volt a fertőzés arányára vagy a tüneteksúlyosságára 437 megfigyelt kísérleti alanynál, akik véletlenszerűenkapták a szert és placebót.

Összegzésképpen, ha mindenképpen szedni akarunk valamit a télihónapokban, lehetőleg válasszunk ki egy terméket. De a legjobb, ha atermészetes bevitel mellett maraunk, kiegyensúlyozott táplálkozással,illetve sok mozgással.