Ne hagyd el a régi jó gyógyszert az újért!

Az Egyesült Államokban egy majdnem 3000 felnőttön végzett országos felmérés adatai szerint az emberek 40 százaléka abban a téves hitben él, hogy az Élelmiszer- ésGyógyszerügyi Hatóság (FDA) csak extrémen hatékony gyógyszereketengedélyez, 25 százalékuk pedig meg van győződve – megint csaktévesen – arról, hogy az FDA nem engedélyez olyan gyógyszereket,amelyeknek súlyos mellékhatásaik vannak.

Ez azt jelenti, hogy „a fogyasztók nem kapják meg azokat előnyöket a gyógyszerektől, amelyeket elvárnak, és több veszélynek teszik ki magukat, mint ahogy gondolják– mondta dr. Steven Woloshin, a vizsgálat egyik társszerzője, a Dartmouth Intézet munkatársa.

A valóságban az FDA akkor engedélyez egy gyógyszert, ha előnyei felülmúlják veszélyeit. Az FDA engedélye egyáltalán nem jelenti azt, hogy a gyógyszer előnyeijelentősebbek, mint a már piacon levő gyógyszereké. Ami pedig amellékhatások veszélyét illeti, ezek nemegyszer csak jóval a forgalombahozatal után derülnek ki, amikor már milliók alkalmazzák őket. Az egyikjól ismert példa erre a Vioxx (rofecoxib) esete, amelyet a Merck &Co fejlesztett ki az artritisz kezelésére, öt éven át volt forgalomban,százmilliók szedték, de a gyógyszergyár önként bevonta, mert kiderült,hogy veszélyes a szívre nézve.

A mostani felmérés, amely szeptember 12-én jelent meg az Archives of Internal Medicine-ben, részleges megoldást javasolt, amivel befolyásolni lehet a fogyasztók gyógyszerválasztását: az egyszerűen megfogalmazott figyelmeztetésnek jelentős hatása van.

A hipotézis tesztelése céljából a vizsgálók kitalálták, hogy van kétképzeletbeli gyógyszer a szívbetegségre, és kettő a gyomorégésre. Avizsgálati személyeknek meg kellett mondaniuk, melyiket választanák.

A szívgyógyszer esetében azt az információt adták aszemélyeknek, hogy mindkét gyógyszer ingyenes, mindkettő csökkenti akoleszterinszintet, de csak az egyikről igazolták, hogy a szívrohamokszámát is csökkenti. Ha közvetlenül a döntés előtt figyelmeztették a személyeket, hogy az egyik gyógyszer csak a koleszterinszintet csökkenti, de nemtudni, hogy jobban érzik-e magukat tőle az emberek vagy tovább élnek-e, akkor 71 százalékuk a jobb gyógyszert választotta. Ha ez a figyelmeztetéselmaradt, akkor csak a személyek 59 százaléka döntött a jobb gyógyszermellett.

A gyomorégést csökkentő képzeletbeli gyógyszerekrőlazt az információt szolgáltatták a résztvevőknek, hogy mindkét gyógyszer ingyenes, egyformán hatékonyak, de az egyiket 2009-ben, a másikat2001-ben engedélyezte az FDA.

Ha az újabb gyógyszerrel kapcsolatban figyelmeztették a résztvevőketarra, hogy „Mint minden új gyógyszer esetében, ritkán ugyan, deelőfordulhat, hogy súlyos mellékhatások csak akkor derülnek ki, amikormár forgalomban van a gyógyszer, és már sok ember használta”, akkor aszemélyek 53 százaléka a régebbi gyógyszert választotta. Figyelmeztetés nélkül csak 34 százalék döntött a régebbi gyógyszer mellett.

Maguk az orvosok is hajlanak arra, hogy az újabb, drágább gyógyszert írják fel, mert még az ők is úgy percipiálják, hogy az újabb egyben jobb is. Ez néha igaz, néha nem. Amit az orvosok az új gyógyszerekről tudnak,azt nagyban befolyásolja a gyógyszergyár marketing tevékenysége” –mondta dr. Michael Steinman, aki kommentárt írt a közleményhez.

Dr. Woloshin szerint még az orvosoknak is hasznára válnánakaz egyszerű figyelmeztetések, és ezeknek szerepelniük kellene agyógyszer reklámjaiban és alkalmazási előírásában is. Emellett a gyógyszer címkéjén kiemelt helyen, egyszerű nyelven írott szövegbenkellene a fogyasztókat tájékoztatni arról, hogy milyen hatékony agyógyszer a hozzá hasonló gyógyszerekhez képest, és hogy melyek a főmellékhatásai.