Rohamosan alakul át körülöttünk a világ az internet és a digitalizáció következtében, aminek kitűnő példája a gyógyszerellátás területén az e-recept és az egyedi dobozazonosító rendszer bevezetése. A digitális kommunikáció fejlődése azonban nem csak a gyógyszerészekre, hanem a betegekre is hatással van, ami új kihívás elé állít minket. Erről beszélgettünk dr. Marjai-Takács Rita gyógyszertárvezetővel.
Miért fontos foglalkoznunk az online kommunikációval?
Egyértelmű trend, hogy a kommunikáció és az információkeresés egyre nagyobb része az online csatornákon keresztül folyik. Amikor mi voltunk gyerekek, akkor még nem volt sem okostelefon, sem internet, azonban a most születő és felnővő generációknak, akikből a jövő páciensei lesznek, ezek már teljesen természetesek. De nem feledkezhetünk meg az idősebb korosztályról sem. A 60 éven felüliek fele napi szinten internetezik, és ez az arány egyre nő. Már meg sem lepődünk rajta, ha anyukánk a világhálón keres új receptet a vasárnapi ebédhez, apukánk pedig híreket és barkácsolási tippeket böngészik.
Ma Magyarországon közel 6 millió aktív felhasználója van a Facebooknak, ami tulajdonképpen a teljes aktív magyar lakosság. A fiatalokat pedig már nem is itt kell keresnünk, őket egyre inkább az Instagramon, a Youtube-on és a Snapchaten találjuk meg. Az Instagramon például 1,5 millió magyar felhasználó van, ráadásul statisztikai adatok szerint főleg jómódúak, akik adnak az egészségükre. Ezek után már csak az a kérdés, hogy miért nem foglalkozunk az online kommunikációval?
Milyen veszélyei vannak az online információszerzésnek?
A rengeteg világhálón eltöltött idő nem csak szórakozást jelent, megváltozott vele az információszerzés módja is. Régen újságokból, magazinokból tájékozódtak az emberek, az egészségüket érintő kérdéseket orvosukkal, gyógyszerészükkel beszélték meg, esetleg elolvasták az Orvos a családban című könyv aktuális fejezetét.
Manapság viszont dr. Google nonstop rendel, és a facebook csoportokban is szinte minden problémára javasolnak biztosnak mondott gyógyírt. Ma Magyarországon három emberből kettő keres rá az interneten egészségét érintő kérdésekre is. És mit talál? Minden nap más gyógyítja éppen a rákot, amit mi gyógyszerészek egyébként eltitkolunk. A körömgombát is filléres házi szerekkel tüntethetjük el azonnal a lábunkról a valóban hatásos gyógyszerek helyett, melyeket hónapokig kell alkalmazni. Ennek következtében mire bejönnek az emberek a patikába, már tele van a fejük mindenféle téves információval. Konkrét terméket akarnak, és nem kíváncsiak a szakértelmünkre.
Hogyan változtathatnak ezen a gyógyszerészek?
A betegek sokszor nem tudják, hogy pontosan mekkora tudás áll a gyógyszerészi diploma megszerzése mögött. De miért is tudnák? Mi magunk tisztában vagyunk a diplománk értékével, de előfordul, hogy ezt nem tudjuk megmutatni egy pár perces találkozás alatt a betegeknek. Ha nem tudjuk meggyőzni a szakmai felkészültségünkről a hozzánk betérőket, akkor nem is lesznek kíváncsiak a véleményünkre, így esélyünk sem lesz eloszlatni a tévhiteket. Éppen ezért nem csak személyesen, hanem az online térben is meg kell jelennünk, és meg kell mutassuk magunkat és a tudásunkat is.
Milyen témákkal kellene foglalkoznunk?
Például készíthetünk egészségnevelő, életmódhoz kapcsolódó tartalmakat, hisz meg van hozzá a felkészültségünk. Írhatunk betegségekről és gyógymódokról, hiszen ehhez is értünk. Ha kipróbáltunk mi magunk valamilyen terméket, akkor leírhatjuk a személyes tapasztalatainkat, vagy megmutathatjuk, hogyan működik egy-egy eszköz.
Bemutathatjuk közérthetően a gyógyszerkiadásra vonatkozó szabályokat. Ha már százszor elmagyaráztuk, hogy hogyan kell helyesen lázat mérni, akkor akár százegyedszerre le is írhatjuk és közzé is tehetjük. Ne féljünk megmutatni azt sem, hogy milyen háttérmunka folyik a gyógyszertárban. Bemutathatjuk a gyógyszertár csapatát, a magisztrális gyógyszerkészítést, vagy azt, hogy mit tanulunk folyamatosan.
Milyen eszközöket használhatunk?
Odáig már sok gyógyszertár eljutott, hogy saját honlapja és Facebook oldala legyen, azonban nem mindegy, hogy ezek hogyan néznek ki, és milyen tartalmakat osztunk meg rajtuk. Érdemes az akciók mellett a hangsúlyt inkább a szakmai dolgokra fókuszálni. Mi például a honlapunkon egészséggel és életmóddal kapcsolatos blogot vezetünk. Az itt megjelenő bejegyzéseket megosztjuk a Facebookon is, ahol emellett igyekszünk könnyed, de mégis informatív tartalmakat is készíteni. A Facebook gyakorlatilag bármilyen témát elbír, és alkalmas például szakértő által felügyelt csoportok létrehozására is. Van olyan gyógyszerész kolléga, aki már létrehozott ilyen csoportot betegek számára, és még a szabadidejének egy jelentős részét is az online tanácsadásra áldozza.
A Youtube videókkal mi még csak kísérletezgetünk, de van olyan gyógyszerész, aki már rendszeresen tölti fel a videóit. Az Instagramon kifejezetten könnyed témákra van szükség, ezt is érdemes kipróbálni. Ha például valaki szeret fotózni, akkor remek képeket készíthet egy-egy jól sikerült kenőcsről, vagy képsorozatban vezetheti be a látogatót a kúpkészítés rejtelmeibe.
A Pinterest-en gyakorlatilag bármilyen tartalom elfér, amihez kép is társul. A patikánk számára éppúgy gyűjthetünk rajta pin-eket különböző egészség témájú táblákra, mint saját magunknak.
Emellett mi havonta kétszer küldünk ki hírlevelet. Ezek sem csak az aktuális akcióinkat tartalmazzák, bár azok is benne vannak. Van automatikusan időzített hírlevélsorozatunk idős betegek gondozása témában. Emellett a fiatalabb, kisgyermekes korosztálynak írtunk egy Gyerekgyógyszer Kisokos nevű letölthető e-book-ot pár éve.
A felmerült kérdésekre is szívesen válaszolunk akár élő chat-en, akár elfoglaltságunk esetén utólag emailben. A chatrobotok ráadásul arra is alkalmasak, hogy automatikusan küldjünk új tartalmakat üzenetben a feliratkozóinknak.
Mi lenne a legfontosabb üzeneted a gyógyszerészek számára?
Peter Drucker szerint „A hatékonyságunk attól függ, hogy mennyire tudunk másokat megszólítani írott vagy beszélt formában.” Ez ma különösen igaz, amikor gyakorlatilag bárki, bármikor, bármilyen tartalmat kontroll nélkül tud megosztani hatalmas közönség előtt. Éppen ezért nagyon fontos lenne, hogy a gyógyszerészek is elkezdjenek végre kommunikálni az online térben is a betegek felé. Minden kollégát arra kérek, hogy bátran válasszon ki egy témát, ami közel áll a szívéhez, és kezdjen el harcolni a betegek figyelméért! Meggyőződésem, hogy így nem csak a betegekért, de a gyógyszerészek elismertségéért is sokat tehetünk.
Dr. Marjai-Takács Rita a Szinvapark Gyógyszertár (Miskolc) személyi jogos gyógyszertárvezetője. Első generációs gyógyszerész, 2005-ben végzett Szegeden, és ugyanitt szerezte meg gyógyszerellátási szakgyógyszerészi szakvizsgáját is 2008-ban.