Minden egészségügyi tevékenységet végző gyógyszerésznek, asszisztensnek és szakasszisztensnek kötelező folyamatosan szakmai továbbképzéseken részt vennie, hogy öt évente sikeresen meg tudja újítani a működési nyilvántartási kártyáját. A követelmények teljesítéséhez a kötelező szintentartó, valamint a szabadon választható elméleti és gyakorlati pontok megszerzését is igazolni kell. Mai bejegyzésünkben a gyakorlati pontokkal kapcsolatos tudnivalókat és kérdéseket tekintjük át.
Annak ellenére, hogy két különböző jogszabályban vannak lefektetve, a gyakorlati pontok számítása alapvetően megegyezik a gyógyszerészek és az asszisztensek/szakasszisztensek esetében. A gyógyszerészekre a 64/2011. (XI. 29.) NEFMI rendelet, míg a szakdolgozókra a 63/2011. (XI. 29.) NEFMI rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni. A működési nyilvántartást az Állami Egészségügyi Ellátó Központ (ÁEEK) vezeti.
Általános rendelkezések
A működési nyilvántartási kártya megújításához az öt éves ciklus alatt minden továbbképzésre kötelezett gyógyszerésznek legalább 250 pontot kell szereznie. Ebből 50 pontnak kell származnia a kötelező szintentartó továbbképzésből, a maradék 200 ponton a szabadon választható elméleti képzések és a gyakorlati pontok osztoznak.
A szakdolgozóknak egy ciklus alatt legalább 150 pontot kell teljesítenie szakmacsoportonként. Ebből 30 pontot a kötelező szakmacsoportos elméleti továbbképzésen, míg a többit a szabadon választható elméleti képzéseken és a gyakorlatból kell megszerezni.
A továbbképzési időszak gyakorlati részének teljesítéséhez minimum 60 pont szükséges, ami a folyamatosan egészségügyi területen dolgozóknak általában nem szokott problémát okozni. Ha az egészségügyi dolgozó a szakképesítése szerinti területen dolgozik, akkor évente 20 gyakorlati pontot kap. Ez praktikusan azt jelenti, hogy 3 év alatt teljesíteni lehet a szükséges gyakorlati időt.
Természetesen olyan eset is előfordul, hogy valaki nincs egész évben foglalkoztatva, ezért egész évet nem, csak tört évet lehet beszámítani a gyakorlati idejébe. A rendelet alapján a tört idő akkor vehető figyelembe, ha legalább 2 egybefüggő hónapig volt foglalkoztatva az illető. Ebben az esetben kéthavonta 3 pontot lehet elszámolni.
Egy továbbképzési ciklus alatt gyógyszerészeknek és szakdolgozóknak is maximum 100 gyakorlati pontot lehet szerezni. A gyógyszerészeknek a továbbképzési pontok nyilvántartásához be kell jelentkezniük a négy hazai gyógyszerészeti egyetem egyikének szak- és továbbképzési központjába. Nekik a gyakorlati pontok igazolását az általuk választott központnak kell megküldeniük.
Az asszisztensek és a szakasszisztensek a gyakorlati pontjaik igazolását közvetlenül az ÁEEK Emberi Erőforrás Fejlesztési Főigazgatóságának küldik meg a működési nyilvántartási kérelem benyújtásakor.
Ki állítja ki az igazolást?
Egészségügyi tevékenységet számos jogviszony keretében lehet végezni, így változhat az is, hogy kinek kell igazolnia a gyakorlati időt. Az egészségügyi dolgozók túlnyomó többsége valamilyen munkavégzésre irányuló jogviszonyban végzi a feladatát, például munkaszerződés alapján. Nekik értelemszerűen a foglalkoztatójuk állítja ki az igazolást.
Ha valaki nem munkavégzésre irányuló jogviszony keretében végzi a tevékenységét, akkor annak az egészségügyi szolgáltató működési engedélyét kiadó hatósághoz kell fordulnia. Erre jó példa az, ha a személyi jogos gyógyszertárvezető nem munkaszerződéssel dolgozik a gyógyszertárban, hanem a gyógyszertárat működtető gazdasági társaság tagjaként személyes közreműködőként tevékenykedik. Az ő esetükben az engedélyező hatóságot az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI) jelenti. Az igazolás kiállításához a hatóság honlapján található kérelmet kell kitölteni és beküldeni, valamint ki kell fizetni az eljárás 3000 forintos díját.
Függetlenül attól, hogy a hatóság vagy a foglalkoztató állítja ki az igazolást, annak tartalmaznia kell a dolgozó természetes személyazonosító adatait, a szakképesítés megnevezését és a gyakorlat időtartamát. A gyakorlati idő igazolásánál külföldi munkaviszony is elfogadható.
Speciális eset, ha valakinek azelőtt szűnik meg a munkáltatója, hogy be tudta volna szerezni az igazolást. Ekkor az ÁEEK a működési engedély megújításánál figyelembe vehet az igazolás helyett más olyan dokumentumokat is, melyek egyértelműen bizonyítják a munkaviszonyt és annak időtartamát.
Mit lehet tenni, ha nincs elég gyakorlati pont?
Főleg az egészségügyi pályára több év kihagyás után visszatérőknél fordul elő, hogy nincs meg a működési nyilvántartás megújításához szükséges gyakorlati pontok száma. Szerencsére erre is van megoldás. Ebben az esetben a gyakorlati részt felsőoktatási intézményben vagy gyakorlati helyként működő gyógyszertárban lehet teljesíteni. Ilyen helyzetben felügyelet mellett kell dolgozni 1-3 hónapig, amíg össze nem jön a szükséges pontszám. Az így teljesített gyakorlati idő értéke havonta 20 pont.
Reméljük, hogy rövid összefoglalónkban sikerült részletes áttekintést nyújtanunk a gyakorlati idő igazolásáról a működési nyilvántartási kártya megújításához. Ha valakiben további kérdések merülnek fel, akkor ajánljuk figyelmébe az ÁEEK működési nyilvántartással kapcsolatos tájékoztató oldalait gyógyszerészeknek és szakdolgozóknak egyaránt.