A koronavírus-járvány 4. hullámának terjedése miatt nagyon fontos, hogy a gyógyszertári látogatások alatt is tartsunk be minden olyan szabályt, ami segíthet csökkenteni a fertőzés kockázatát – hívja fel a figyelmet a Hálózatban Működő Gyógyszertárak Szövetsége (HGYSZ). Azt ajánlják a betegeknek: ennek megfelelően igyekezzünk kerülni a zsúfoltságot és tartsuk be a biztonságos távolságot embertársainktól. Emellett más üzletekhez és szolgáltatókhoz hasonlóan a gyógyszertárakban is újra kötelező a maszk viselése, ezért e nélkül ne induljunk útnak. Terület alapú korlátozás már nincs érvényben, ennek ellenére sok gyógyszertárban kérik meg a betegeket, hogy csak minimális létszámban tartózkodjanak egy időben a gyógyszertárban.
A járványhelyzet egyik pozitív hozadéka, hogy nagyon gyorsan elterjedt az elektronikus vények alkalmazása a betegek ellátásában. Az ilyen típusú vényeket többféleképpen is ki lehet váltani a gyógyszertárakban, ezek közül a leggyakoribb az ún. TAJ-szám bemondása alapján történő kiváltás. Ehhez két dologra van szükség. Az egyik a gyógyszert kiváltó személy azonosításra alkalmas igazolványára (személyi igazolvány, vezetői engedély, útlevél), a másik pedig annak a betegnek a TAJ száma, akinek kiváltják a gyógyszerét. Fontos megjegyezni, hogy egy nemrég történt jogszabály változás miatt abban az esetben, ha másnak váltjuk ki a gyógyszerét, a gyógyszertári dolgozónak rögzítenie kell a kiváltó személy nevét és igazolvány számát.
A gyógyszerek kiváltásánál gyakran okoz problémát, hogy sokan elfelejtik magukkal vinni az azonosító okmányaikat, így nem tudják igazolni a személyazonosságukat a gyógyszertárban. Emellett a beteg TAJ-számára mindenképpen szükség van, mert a rendszerben ez az egyetlen adat, ami alapján a vényeket le tudjuk kérdezni a rendszerből. A gyógyszerészekkel folytatott vitákat elkerülendő fontos leszögeznünk, hogy ezek nélkül a gyógyszerészek nem adhatják ki a gyógyszereket – hívja fel a figyelmet a HGYSZ.
A fertőzésveszély miatt az esetek túlnyomó többségében a háziorvosok telefonos konzultáció alapján írják fel az elektronikus vényeket a betegeknek. Sok esetben ez nem azonnal történik meg, így előfordul, hogy a beteg hamarabb jut el a gyógyszertárba, mint hogy felkerülnének a vények az elektronikus térbe. Éppen ezért,
ha van rá lehetőségünk, mindig ellenőrizzük le, hogy milyen aktív vényeket tudunk kiváltani. Ehhez az EESZT lakossági portálját kell felkeresni és ott bejelentkezni.
Az eRecept rendszer mellett november 1-től indult el az eGYSE modul az EESZT-ben, ami lehetővé teszi a gyógyászati segédeszközök többségének elektronikus rendelhetőségét. Jelenleg az új modul elindulását követő átmeneti időszakban vagyunk, így előfordulhat, hogy a gyógyászati segédeszközök kiváltásánál több adatot is rögzítenie kell a gyógyszertári dolgozóknak.
Emiatt kicsit megnövekedhet a várakozás ideje a gyógyszertárakban, amiért elnézésüket és türelmüket kérjük. Reméljük, hogy hamarosan rendeződik a helyzet, és megszűnik a bonyolultabb adminisztráció- mutat rá a HGYSZ.
A kormány által kihirdetett egészségügyi veszélyhelyzet ideje alatt több rendkívüli intézkedést is életbe léptettek a védekezés sikere és az egészségügy működőképessége érdekében. Az egyik ilyen intézkedés a szakorvosi javaslatok érvényességi idejének meghosszabbítása volt. A jelenlegi szabályok alapján a veszélyhelyzet idején lejáró szakorvosi javaslatok érvényességi ideje automatikusan meghosszabbodik a veszélyhelyzet megszűnését követő 90. napig.
Az ide vonatkozó törvény alapján a veszélyhelyzet 2022. január 1-jén megszűnik, azonban a Parlament előtt van egy olyan javaslat, amely alapján a kormányzat ezt a határidőt meghosszabbítaná 2022. június 1-ig. A tervezetet minden valószínűség szerint el fogják fogadni, így a szakorvosi javaslatok várhatóan jövő év őszéig érvényesek maradhatnak – közölte a Hálózatban Működő Gyógyszertárak Szövetsége.
A teljes cikket a Pénzcentrum oldalán olvashatják.