Néhány szó a kiemelt ellenőrzési szempontokról

A hét elején jelent meg az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI) honlapján a Tisztifőgyógyszerészeti Osztály legújabb tájékoztatója a hatóság kiemelt ellenőrzési szempontjairól. Mivel ezek ellenőrzésére a hatóság az elkövetkezendő időszakban nagyobb figyelmet fordít majd, mindenkinek érdemes legalább röviden áttekintenie ezt a listát, ha fel szeretne készülni egy esetleges vizsgálatra.

Gyógyszertári készletnyilvántartás

Tavaly tavasszal jelent meg az a rendeletmódosítás, mely az intézeti gyógyszertárakhoz hasonlóan a közforgalmú gyógyszertárakban is kötelezővé tette a gyógyszerek és a gyógyászati segédeszközök naprakész elektronikus nyilvántartását.

Ez azt jelenti, hogy nem csak az a fontos, hogy a beszerzett gyógyszereket és gyógyászati segédeszközöket átvegyük, hanem az átvétel után azonnal bevételezni is kell azokat a gyógyszertári rendszergazdai programban. Emellett a kiadásokat is naprakészen kell tartani, hogy az ellenőrzés során ne legyen eltérés az elektronikusan nyilvántartott és a gyógyszertárban megtalálható valós készlet között.

Itt kell felhívnunk a figyelmet arra, hogy a közforgalmú gyógyszertárak a gyógyszereket csak a megfelelő engedéllyel rendelkező gyógyszer-nagykereskedőktől szerezhetik be. (Ide nem értve a speciális eseteket, mint például az egyedi import.) Ennek következtében nem lehet gyógyszert beszerezni például külföldi nagykereskedőtől, vagy nem lehet gyógyszert átvenni másik közforgalmú gyógyszertártól sem.

A nyilvántartásnak pontosan kell tükröznie a gyógyszerek beszerzését és kiadását is. Ezért például a gyógyszertár nem teheti meg azt, hogy a 10 darabos tetanusz-toxoidot tartalmazó vakcinát bontva adja el, 1 darabos vakcinaként. Ekkor ugyanis a 10 darabos készítménynél készlethiány mutatkozik majd, míg az 1 darabos vakcina forgalmazása mögött nem lesz igazolt nagykereskedői beszerzés.

Ebben az esetben egy esetleges ellenőrzés során nem csak a készletnyilvántartással kapcsolatban állapítanak majd meg hiányosságot, hanem a társadalombiztosítási támogatás elszámolásának jogszerűsége is kérdésessé válik, mivel a gyógyszertár nem térhet el a NEAK által megállapított társadalombiztosítási támogatástól és térítési díjtól.

Gyógyszerek készletezése és tárolása

A gyógyszertárnak a beteget a saját készletéből és helyben kell ellátnia. Arra semmilyen körülmények között nincs lehetőség, hogy a gyógyszertár a készletének egy részét kihelyezze valahová, és onnan történjen a betegellátás, utólagos elszámolással. A gyógyszerkiadásnak megvannak a részletes szabályai, és azoknak minden esetben eleget kell tenni.

Nem lehet tehát például másik intézményben gyógyszerkészletet bizományban tartani, hogy aztán a ténylegesen felhasznált készítményeket utólag kifizessék. Ugyanígy nem lehet azt sem megtenni, hogy a gyógyszertár a leggyakrabban szükséges gyógyszerekből egy kisebb készletet ad az ügyeletes orvosnak, hogy a sürgős eseteket abból lássa el („ügyeletes kézigyógyszertár”).

Vényköteles gyógyszerek kiadása

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a vényköteles gyógyszerek kiadásának szabályai igen szigorúak, és a megsértésük súlyos következménnyel járhat. Nem véletlen, hogy több blogbejegyzésünk is ezzel a témakörrel foglalkozott.

A kiemelt ellenőrzési szempontok elemzésénél egyszer már írtunk a jogosult és jogosulatlan gyógyszerkiadásról, az inzulinkészítmények bonthatóságáról, és nemrég az állatorvosi vényre történő kiadásról is. Az is lényeges, hogy nem csak akkor követhetünk el jogsértést, ha valamit jogosulatlanul kiadunk, hanem akkor is, ha nem adunk ki gyógyszert, pedig kötelező lenne.

Emellett a tisztifőgyógyszerészek nem csak a hazai, hanem a külföldi vények kiadhatóságát is ellenőrzik. Erről részletesebben itt írtunk, és készítettünk egy segédletet is, ami itt érhető el. Ide tartozik még az egészségügyi szolgáltatók ellátásához szükséges megrendelőlapok ellenőrzése is, melyről szintén írtunk már (itt és itt).

A korábbi írásainkhoz még annyit tennénk hozzá, hogy gyakori tévhit a gyógyszerészek körében, hogy a lejárt vényre lehet gyógyszert kiadni, csak teljes áron. Nagyon fontos, hogy a vény érvényessége a gyógyszekiadás feltétele, nem pedig a támogatás elszámolásának. Tehát lejárt receptre gyógyszert kiadni nem lehet.

Fokozottan ellenőrzött szerek nyilvántartása

Valószínűleg senkit nem kell meggyőzni arról, hogy milyen súlyos következményei lehetnek annak, ha a gyógyszertár szabálytalanul forgalmazza a fokozottan ellenőrzött szereket. Az elmúlt időszakban több patikabezárásnak oka is részben vagy egészben a kábítószer és pszichotróp tartalmú készítményekkel kapcsolatos jogsértések voltak.

Szerencsére a gyógyszertárak túlnyomó többségében csak apróbb hiányosságok szoktak előfordulni, de azért nem árt, ha mindig alaposak vagyunk a kiadásnál, és naprakészen tartjuk a nyilvántartást.

Végezetül azt tanácsoljuk, hogy ha bármilyen kérdés felmerül a gyógyszerek forgalmazásával kapcsolatban, akkor bátran kérjék a tisztifőgyógyszerészek segítségét. Szinte minden esetben elmondható, hogy a bajt sokkal könnyebb megelőzni, mint a már kialakult helyzetet orvosolni. Az ellenőrzésekre a megadott szempontok alapján fel lehet készülni, kérdéses esetben pedig a tisztifőgyógyszerészek elérhetősége megtalálható ezen az oldalon.

 

  • Mihály Petróczki

    Háát?! Az intézeti gyógyszrertárak állami tulajdonban vannak, a készlet az államé. A magángyógyszrtárakban a tulajdonos megvette, kifizette az övé. Amíg nem fizette ki addig a magántulajdonban levő nagykereskedőé. Nem látom az állami tulajdont, amit az állam ílymódon ellenőrizhetne…

  • Az állam ilyenkor nem a saját tulajdonát leltározza. Azt ellenőrzi, hogy megfelelően vezetik-e a nyilvántartást, hogy visszakövethető legyen a gyógyszerek forgalma. A pontos és naprakész nyilvántartás segítségével lehet később ellenőrizni azt, hogy a gyógyszertár szabályosan forgalmazza-e a készítményeket. Például hogy nem adja el illegálisan külföldre, vagy hogy valóban annyi készítmény után igényelt TB támogatást, mint amennyit ténylegesen el is adott.

  • Mihály Petróczki

    Szerintem ez esetben sincs joga a polcon levő készletet ellenőrizni! Még az állami korszakban is volt 0,5%-os káló, vagyis engedélyezett leltárhiány. Engedélyezett leltárhiány pedig az, aminek nem ismerjük az okát. Igenis néha, jogszabályi előírások mentén, de ellátási érdekből mást kell kiadni, mi nt ami a recepten van, úgymint alacsonyabb vagy magasabb hatóanyag tartalom, egyadagos vagy többadagos csomagolás. Egy jogszabály soha nem tud a mindennapi életben előforduló összes eshetőségre választ adni. Persze tudom, a kontingens,…

  • A jogszabályok valóban nem tudnak minden esetben egyértelmű válaszokat adni, de azért általában az esetek többségében alkalmazhatóak. Például, ha egy gyógyszertár nagy mennyiségben ad el külföldre illegálisan gyógyszert, vagy nagy mennyiségben ad ki nyugtatókat és altatókat vény nélkül, akkor azt a hatóság szankcionálhatja. Ennek alapja pedig a pontos készletnyilvántartás.
    Másrészt a gyógyszertárak minőségbiztosítási rendszert kell működtessenek. Ennek a rendszernek a része az is, hogy feltárjuk a hibákat, megállapítjuk az okokat, és intézkedünk az elkerülésük érdekében. Ez a belső ellenőrzési tevékenység is elképzelhetetlen a naprakész nyilvántartás nélkül. A leltárhiány megszüntetése nem csak a hatóság miatt fontos a gyógyszertárnak, hanem a saját jól felfogott érdekében is. Egyedi esetek mindig lesznek, de sosem szabad hagyni, hogy ezek rendszerszintű hibát okozzanak. A rosszul kiadott gyógyszer sosem szolgálja a beteg érdekét.

  • Mihály Petróczki

    Nem kerek ez nekem, még így se. Szolgáljon mentségemre, két éve már, hogy nyugger vagyok és nem praktizálok…